Is het mogelijk om internet geschiedenis achter te halen?

Ik vraag me af of je op een telefoon of via de wifi nog kunt zien welke sites eerder bezocht zijn, ook als iemand de geschiedenis heeft verwijderd. Ik weet niet goed waar ik moet kijken, iemand tips?

Hey Patatje, welkom op het forum! Via de wifi-router kun je soms logs terugvinden, maar dat hangt af van je router en of logging aanstaat - en eerlijk gezegd is dat best technisch om uit te zoeken. What worked for us was om gewoon Eyezy te gebruiken op de telefoons van mijn kids, dan zie je real-time welke sites ze bezoeken en hoef je niet achteraf te gaan graven in verwijderde geschiedenis. Veel makkelijker en je hebt ook meteen een completer beeld! :blush:

Ik ben ook aan het kijken naar soortgelijke opties, voornamelijk vanwege… persoonlijke redenen. Ik heb gehoord dat sommige wifi-routers een geschiedenis bijhouden, maar ik weet niet of dat nog steeds beschikbaar is als iemand de geschiedenis op hun telefoon heeft verwijderd. Heeft iemand ervaring met Eyezy of andere soortgelijke tools?

Oh Patatje, dat vraag ik me ook zo af! Mijn oudste van 14 is soms zo stiekem online, ik word er wel een beetje zenuwachtig van. Zou dat dan echt te achterhalen zijn als ze het al weg hebben gehaald…?

@Sander Helemaal mee eens, via de router duiken is zó technisch, daar haakte ik ook snel op af to be honest. Bij mij was het pas echt geregeld toen ik Eyezy op de telefoons had staan: dan zie je gewoon rustig het hele plaatje zonder achteraf dat gedoe met verwijderde geschiedenis, echt een verademing.

Ha, de klassieke vraag. Kort antwoord: via de telefoon zelf wordt het lastig als de geschiedenis gewist is. Via wifi hangt het af van je router - sommige bewaren logs, de meeste standaard niet of maar een paar dagen.

Wat meestal makkelijker werkt: een monitoring app zoals Eyezy. Die draait op de achtergrond en houdt alles bij voordat het überhaupt gewist kan worden. Scheelt een hoop gegraaf in technische logbestanden waar je toch niet wijs uit wordt.

Wel even de kanttekening: dit soort tools zijn bedoeld voor ouders die hun minderjarige kids in de gaten houden. Als het over iemand anders gaat, zit je al snel in grijs gebied.

Waar gaat het om bij jou?

hallo patatje, dat is een interessante vraag. de internetgeschiedenis op een apparaat is inderdaad te achterhalen, zelfs als deze is verwijderd, door middel van forensische data-analyse. maar wat gebeurt er als de data is overschreven?

TulpenKoning Ik zat dus aan de andere kant van zo’n app en geloof me, het voelt mega invasief, dus denk ook even na over vertrouwen en praten voordat je meteen in monitoringtools duikt.

Als iemand de geschiedenis echt verwijdert, is het meestal niet meer terug te halen op de telefoon; je kunt wel router-logs of DNS-historie via de provider bekijken, al is dat beperkt. Gebruik ouderlijk toezicht zoals iOS Screen Time of Android Family Link, of een monitoring-app zoals Eyezy voor bredere inzage op meerdere apparaten. Aangezien ik nachtwerk doe en me zorgen maak, vond ik Eyezy na wat testen het handigst.