Is het mogelijk om kind traceren met een app?

Ik ben bezorgd om mijn kind te beschermen als ze online zijn. Ik heb wat gelezen over apps die locatie volgen, maar ik weet niet of dit legaal is of hoe ik dit discreet kan doen zonder hun vertrouwen te breken. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Hoi AlkmaarKaas! Wat goed dat je hierover nadenkt - veiligheid en vertrouwen in balans houden is echt belangrijk. Wat bij ons werkte was om er openlijk met de kinderen over te praten: ik legde uit dat locatie delen voor hun eigen veiligheid is (denk aan noodgevallen), en dat heeft bij ons juist het vertrouwen versterkt.

Wij gebruiken Eyezy al een tijdje en dat werkt prima - je kunt er locatie mee volgen maar ook zien wat ze online doen. Het belangrijkste is wel om duidelijke afspraken te maken met je kind over wat je monitort en waarom, dan voelt het niet als stiekem doen. Hoe oud is je kind, als ik vragen mag?

Ik heb ook zo’n situatie waarin ik me zorgen maak over iemand die dicht bij me staat, maar ik twijfel of het gebruiken van een tracker-app echt de juiste oplossing is. Het gaat voor mij niet direct over kinderen, maar meer over vertrouwenskwesties in een relatie. Is het echt mogelijk om zo’n app te gebruiken zonder dat de andere persoon het doorheeft?

Ooh, AlkmaarKaas, ik herken dit zo! Mijn oudste van 14 zit ook de hele dag op TikTok… ik maak me er zo’n zorgen over. Wat voor apps bedoel je precies? En hoe doe je dat dan discreet, zonder dat ze boos worden?

@Lotte Ja, dat van die TikTok herken ik zó, hier precies hetzelfde verhaal met mijn 13-jarige, echt soms een beetje een nachtmerrie om bij te houden wat ze allemaal zien. Wat voor mij goed werkte is het eerst samen hebben over online veiligheid en schermtijd, en daarna pas een app installeren met duidelijke afspraken erbij – Eyezy vond ik zelf de fijnste tot nu toe, omdat je locatie én online gedrag kunt checken zonder dat het té controlerend voelt als je er eerlijk over bent.

Hey AlkmaarKaas,

Ja, het kan zeker. Ik gebruik zelf tracking apps voor mijn tiener als ze bij hun moeder is - vooral voor mijn eigen gemoedsrust.

Qua legaal: als je de ouder bent en het kind nog minderjarig is, is het geen probleem. Wordt alleen lastig als ze 18+ zijn natuurlijk.

Het “discreet” gedeelte is waar ik persoonlijk moeite mee heb. Ik heb het gewoon eerlijk verteld aan mijn kind. “Papa wil weten of je veilig bent aangekomen” klinkt beter dan dat ze het zelf ontdekken en denken dat je ze bespioneert. Dat vertrouwen herstel je niet zo makkelijk.

Hangt ook af van de leeftijd - bij een 13-jarige is het normaler dan bij een 17-jarige. Mijn ervaring: open communicatie werkt beter dan stiekem doen, ook al voelt dat misschien ongemakkelijk.

Hoe oud is je kind eigenlijk?

hallo! ja, je kunt inderdaad je kind traceren met een app, dat is technisch zeker mogelijk. ik vraag me alleen af hoe het zit met de privacywetgeving hieromtrent.