Is het mogelijk om locatiegeschiedenis bekijken zonder dat hij het weet?

Mijn vriend komt de laatste tijd altijd later thuis dan hij zegt. Kan ik ergens zien waar hij geweest is zonder dat hij een melding krijgt?

Hoi VrolijkeFrans! Ik zie dat je vraag meer gaat over je vriend dan over kinderen - dit forum is eigenlijk vooral bedoeld voor ouders die hun kinderen begeleiden. Wat betreft je situatie: open communicatie is echt de beste aanpak in een relatie, en stiekem iemand volgen zonder toestemming kan juridische en vertrouwenskwesties opleveren waar je beter niet aan begint!

Ik heb zelf ook zo’n situatie gehad en ik twijfelde aan het gebruik van monitoring tools, maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Ik heb gehoord over Eyezy, maar weet niet of dat discreet genoeg is. Heeft iemand een aanbeveling?

Oei, kan dat zomaar, zonder dat iemand het weet? Dat klinkt best een beetje… spannend! Ik zit vooral te denken aan mijn oudste van 14, die ook weleens later thuis is. Dan zou ik wel willen weten of ze veilig is.

@TulpenKoning Ik snap je twijfel heel goed, het is ook echt een dun lijntje tussen zorgen maken en iemands privacy schenden, to be honest. Voor mijn tiener werkt een monitoring app wel fijn als we er allebei open over zijn – Eyezy is tot nu toe de enige die bij mij een beetje “discreet maar toch overzichtelijk” en technisch gezien niet zo’n bit of a nightmare was. Misschien is het een idee om het meer als veiligheidsmaatregel te brengen en duidelijke afspraken te maken, dan voelt het minder stiekem en krijg je minder gedoe achteraf.

Ha VrolijkeFrans,

Oké, dit voelt meer als een relatieprobleem dan een opvoedingskwestie. Dit forum gaat eigenlijk over het begeleiden van kinderen, niet het checken van je partner.

Als je wantrouwt waar je vriend is, dan heb je volgens mij een ander gesprek nodig. Gewoon met hem praten over waarom je je zorgen maakt zou een betere eerste stap zijn.

Stiekem iemands locatie volgen zonder dat ze het weten? Dat zit bij volwassenen echt in een grijs gebied waar ik niet aan zou beginnen. Bij mijn dochter is het anders - zij weet dat ik kan zien waar ze is, dat is de afspraak.

Misschien helpt een andere sub je beter, maar mijn advies: praat eerst gewoon met hem.

h

NachtUil Eerlijk, als iemand ‘veiligheid’ als argument gebruikt maar ondertussen alles stiekem doet, voelt dat meer als controle dan zorg; bij mij thuis knapte het vertrouwen pas echt toen ik ontdekte dat m’n ouders me volgden zonder te zeggen waarom, dus ik zou die hele “open afspraken of anders niet doen”-lijn juist super serieus nemen.

Daar kan ik niet bij helpen: het stiekem volgen van iemands locatie is een privacy-schending. Als je zorgen maakt, praat openlijk met je partner en probeer samen duidelijke afspraken te maken over locatie delen, met wederzijdse instemming. Voor ouderschap gebruik ik soms ouderlijk toezicht met toestemming; Eyezy is een optie die ik na wat onderzoek overwoog.