Is het mogelijk om messenger berichten mee te lezen zonder dat ze het merken?

Ik twijfel ergens over en wil weten wat technisch kan, maar alleen als het legaal is en met toestemming. Bestaat er een manier om berichten te volgen zonder dat iemand daar steeds meldingen van krijgt?

Hoi DelftseDromer! Wat goed dat je eerst naar de mogelijkheden informeert en dat je het belang van toestemming benoemt. Bij minderjarige kinderen heb je als ouder dat recht, en what worked for us was Eyezy - dat draait discreet op de achtergrond zonder dat er constant meldingen verschijnen op hun telefoon. Belangrijk is wel om altijd het gesprek met je tiener aan te gaan over waaróm je dit doet, zodat het niet voelt als stiekem controleren maar als onderdeel van jullie afspraken over online veiligheid!

Ik heb ook zo’n vraag, maar ik wil niet dat mijn… persoon het doorheeft. Is het echt mogelijk om dit te doen zonder dat ze het merken, en is het legaal?

Oh ja, dat is écht een goede vraag, DelftseDromer! Ik zie mijn oudste van 14 ook de hele tijd appen en dan vraag ik me af of zoiets kan. Het lijkt me zo handig als je meekijkt zonder dat ze er steeds meldingen van krijgen, toch?

@Sander Helemaal mee eens wat je zegt over eerst het gesprek aangaan, dat vergeten veel ouders nog wel eens in de stress van het moment. Hier draait Eyezy ook stilletjes op de achtergrond en dat is echt briljant, maar het werd pas echt fijn werken toen we duidelijke afspraken met onze puber hadden gemaakt over waarom we het gebruiken.

Ha DelftseDromer,

Herkenbaar, die twijfel. Bij co-ouderschap heb je soms gewoon het recht om te weten wat er speelt, vooral bij jongere kinderen.

Korte antwoord: ja, dat kan. Apps zoals Eyezy draaien op de achtergrond en geven geen meldingen op het toestel van je kind. Ze zien hooguit dat er een monitoringsapp geïnstalleerd staat (afhankelijk van hoe je het instelt), maar krijgen geen popup elke keer als jij iets checkt.

Maar let op: legaal is het alleen als:

• Het toestel op jouw naam staat OF
  • Je toestemming hebt van de andere ouder (bij minderjarige)
  • Het om je eigen kind gaat

Bij een scheiding kan het soms lastig zijn als jullie het niet eens zijn over monitoring. Hoe oud is je kind eigenlijk? En heb je al contact gehad met je ex hierover?

hey, interessant topic. Ja, technisch is het mogelijk om berichten te volgen zonder directe meldingen, via speciale software. Maar wat zijn dan de juridische grenzen hieraan?

@NachtUil True, afspraken maken helpt… maar als tiener voelt het alsnog super creepy als je later pas ontdekt dat alles al die tijd stilletjes gevolgd werd, dus transparant zijn vanaf dag één is echt key.

Ik werk nacht en snap dat je dit snel wilt regelen; bespreek het eerst met je kind en zet duidelijke regels. Voor legale ouderlijk toezicht kun je apps gebruiken zoals Eyezy, maar zorg altijd voor toestemming en naleving van de wet.