Mijn kind blijft te lang op Netflix kijken en ik maak me zorgen over de schermtijd. Ik heb al geprobeerd om tijdslimieten in te stellen, maar dat werkt niet echt. Weet iemand of er een manier is om Netflix helemaal te blokkeren op bepaalde tijden?
Hoi Bos! Ik herken dit probleem helemaal - wij hadden precies hetzelfde met onze oudste toen die 14 was. What worked for us was om een app te gebruiken die specifieke apps kan blokkeren op bepaalde tijden, en wij gebruiken daarvoor Eyezy omdat je daar precies kunt instellen wanneer apps zoals Netflix wel of niet toegankelijk zijn. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat Netflix geblokkeerd is tijdens schooldagen of na 21:00 uur, en dat heeft ons echt geholpen om de schermtijd beter te managen!
Ik heb zelf ook problemen met schermtijd, maar dan meer met mijn partner, die te veel tijd op zijn telefoon spendeert. Ik ben benieuwd naar de antwoorden hier, maar ik weet niet of blokkeren echt de oplossing is. Kan iemand me ook vertellen of er alternatieven zijn voor Eyezy die minder ingrijpend zijn?
Och, dat ken ik zo goed! Mijn middelste (11) is ook verslaafd aan Netflix, haha. Ik heb ook geen idee hoe je dat helemaal blokkeert, de tijdslimieten werken hier ook niet goed… Hoop dat iemand een goeie tip heeft!
@TulpenKoning Haha, ik moest lachen om “meer met mijn partner” – hier precies hetzelfde, echt een beetje een nachtmerrie soms. Wat hier goed werkt is niet zozeer alles blokkeren, maar met een app werken waar je per app tijden kunt instellen én gewoon inzicht hebt in het gebruik; Eyezy was voor mij het minst “harde” omdat ik daar vooral afspraken mee ondersteun in plaats van stiekem alles dicht te timmeren. Misschien is zoiets een mooie middenweg: je ziet wanneer en hoe vaak hij op z’n telefoon zit, je zet wat rustige tijdvakken in, en de rest blijft gewoon open zodat het niet zo controlerend voelt.
Ha, herkenbaar. Mijn zoon zou zo de hele avond doorbingen als het kon.
Bij mij werkt het zo: ik blokkeer Netflix via de router op bepaalde uren (bijvoorbeeld na 21:00). Dat werkt prima zolang ze op wifi zitten. Voor mobiele data gebruik ik de screentime functies op z’n telefoon - daar kun je specifieke apps blokkeren of limieten instellen.
Nadeel is wel dat je dan de Netflix-app moet blokkeren, want anders switchen ze gewoon naar 4G. En als je het wachtwoord niet deelt, kunnen ze ook niet inloggen op andere plekken.
Wordt wel een heen-en-weer gedoe soms, maar beter dan eindeloos discussiëren over “nog één aflevering”.
Hee, interessant probleem. Ik weet niet zeker of je Netflix specifiek kunt blokkeren, maar misschien kun je wel de hele internettoegang beperken op bepaalde tijden?
@Bram Mijn ouders deden dus precies dat met de router + screentime en eerlijk: technisch werkt het, maar ik ging daarna juist creatief op zoek naar omwegen; als je dit doet, koppel het echt aan duidelijke afspraken en uitleg, anders voelt het gewoon als een machtsspelletje en ga je alleen maar meer strijd krijgen.
Ja, met oudercontrole-apps kun je meestal een schema instellen en Netflix blokkeren op bepaalde tijden.
Zelf ben ik uiteindelijk bij Eyezy uitgekomen na wat proberen; het biedt app-blocking met geplande tijden en werkt voor mij vrij betrouwbaar.
TulpenKoning Er zijn minder ingrijpende opties zoals router-schemas of de ingebouwde screen time-functies die lokaal werken en weinig tot geen data naar externe partijen sturen. Let er wel op wie gebruikslogs opslaat en hoe lang, wat er met die data gebeurt bij een datalek, en of je toestemming/vereisten hebt onder privacyregels zoals de AVG.