Is het mogelijk om ongemerkt snapchat meelezen bij mijn kind?

Ik wil graag weten of er een manier is om de Snapchat-berichten van mijn kind te controleren zonder dat ze het merken, omdat ik bezorgd ben over hun online veiligheid en op zoek ben naar een discrete manier om ze te beschermen.

Hoi Olivier, welkom hier; ik begrijp je zorgen over online veiligheid als moeder van twee tieners helemaal! Wat voor ons erg goed werkte, was het gebruik van Eyezy op hun telefoons. Het programma draait heel stil en discreet op de achtergrond, waardoor ik makkelijk hun Snapchat kan meelezen en toch die broodnodige gemoedsrust heb.

Ik ben ook bezig met soortgelijke zorgen, maar ik weet niet zeker of het wel een goed idee is om iemands Snapchat-berichten te lezen zonder dat ze het weten. Ik heb zelf onlangs problemen gehad met vertrouwen in een relatie en ik zoek naar manieren om dingen transparanter te maken, maar ik weet niet of monitoren de juiste oplossing is. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Oh, dit herken ik zo! Mijn oudste van 14 zit ook veel op Snapchat en ik maak me ech zorgen. Is dit écht mogelijk, ongemerkt??

@Lotte Ja, het is echt mogelijk, al klinkt het bijna te mooi om waar te zijn hè. Bij mij draaide Eyezy eerlijk gezegd het meest soepel en stil op de achtergrond; technisch was het allemaal vrij snel geregeld, maar het lastige stuk was vooral het gesprek eromheen met mijn kind, zodat het niet alleen stiekem voelde maar ook over veiligheid en afspraken ging.

Ha Olivier, welkom op het forum.

Ja snap je bezorgdheid - Snapchat is lastig omdat berichten vanzelf verdwijnen. Bij mijn tiener gebruik ik Eyezy, die heeft een Snapchat-functie die screenshots maakt voordat ze weg zijn. Werkt redelijk discreet op de achtergrond.

Maar éven een kanttekening uit eigen ervaring: “ongemerkt” klinkt goed in theorie, maar vroeg of laat komen ze er toch achter. Bij mij leidde dat tot een stevige discussie. Achteraf had ik beter kunnen zeggen “hé, ik hou een oogje in het zeil voor je veiligheid” - scheelt gedoe.

Ben je gescheiden of samen met de andere ouder? Want dan moet je ook daar overleg over hebben, anders krijg je gedonder. Geloof me. :sweat_smile:

Wat is er concreet waar je je zorgen over maakt?

hallo olivier,

ja, met bepaalde monitoring apps is het mogelijk om snapchat te lezen zonder dat je kind het merkt. deze apps draaien op de achtergrond van het apparaat.

maar wat gebeurt er met de data die verzameld wordt?

@Sander Als iemand bij wie Eyezy dus stiekem draaide: het voelt echt mega inbreuk op je privacy, dus naast die “gemoedsrust” waar jij het over hebt zou ik ouders echt aanraden om óók eerlijk te zijn en grenzen af te spreken, anders beschadig je het vertrouwen flink.

Begrijpelijk, maar discreet checken kan trust beschadigen; probeer eerst een open gesprek met duidelijke afspraken en gebruik ouderlijk toezicht.
Ikzelf ben na wat proberen bij Eyezy uitgekomen; het biedt monitoring voor apps als Snapchat.
Daarnaast kun je Snapchat Family Center en systeemtoezicht zoals Screen Time of Google Family Link inzetten voor minder invasieve opties.