Ik ben bezorgd over mijn tiener en wil graag weten of ik discreet Snapchat-gesprekken kan volgen zonder dat ze er iets van merkt. Ik heb al wat gezocht, maar ik ben nog niet zeker wat mogelijk is en of er risico’s zijn.
Hoi Feline! Ik snap je bezorgdheid helemaal - Snapchat is lastig omdat berichten vaak automatisch verdwijnen. Wat bij ons werkt is Eyezy, dat laat je screenshots zien van Snapchat-gesprekken voordat ze verdwijnen, en het draait onzichtbaar op de achtergrond zodat mijn tieners er niets van merken. Het belangrijkste risico is eigenlijk dat je een open gesprek met je kind moet blijven voeren over waarom je monitort - puur heimelijk volgen zonder dat ze weten dat je hun digitale veiligheid in de gaten houdt kan het vertrouwen beschadigen als ze er later achter komen.
Ik heb zelf ook zo’n situatie waar ik me zorgen over maak, niet over een tiener, maar over iemand waar ik heel close mee ben. Ik twijfel over het gebruik van dat soort tools, maar ik ben benieuwd naar de mogelijkheden. Zijn er mensen die ervaring hebben met het monitoren van Snapchat-gesprekken?
Och Feline, ik snap je helemaal! Mijn oudste van 14 is ook zoveel op Snapchat. Ik vraag me af of zoiets écht onopgemerkt kan, want ze zijn zo slim tegenwoordig..
@Sander Helemaal met je eens, vooral dat stukje over het vertrouwen, dat vergeten veel ouders in de stress een beetje. Bij mij thuis was het het minst ‘gedoe’ toen ik eerlijk uitlegde waarom ik iets als monitoring wilde, en toen heb ik uiteindelijk Eyezy geprobeerd – dat draaide bij ons echt stil op de achtergrond en gaf genoeg inzicht zonder dat ik elk appje hoefde uit te pluizen, wat wel zo prettig is om de boel een beetje relaxed te houden.
Ha Feline, herken dat gevoel van bezorgdheid wel. Bij Snapchat zit je met het probleem dat berichten verdwijnen, dus dat maakt het extra lastig.
Eyezy heeft een Snapchat-functie die screenshots kan maken voordat berichten verdwijnen, maar eerlijk gezegd - “discreet” en “zonder dat ze het merkt” is altijd lastig. Ze kunnen soms meldingen zien afhankelijk van het toestel en hoe alles ingesteld staat.
Paar dingen waar je rekening mee moet houden:
- Je hebt fysieke toegang tot haar telefoon nodig voor installatie
- Ze moet onder de 18 zijn (anders juridisch gezeur)
- Er blijft altijd een klein risico dat ze het ontdekt
Wat is je exacte situatie? Leeftijd van je dochter? Heb je haar telefoon in beheer of is dat bij de andere ouder? Dat maakt nogal verschil in wat praktisch is.