Is het mogelijk om spyier te gebruiken om mijn kind online te monitoren?

Mijn zoon is 12 en ik maak me zorgen over wat hij allemaal online doet. Heeft iemand ervaring met Spyier voor kinderen?

Hoi Boomhut! Ik begrijp je zorgen helemaal - op die leeftijd begint het internet wel een grote rol te spelen. Eerlijk gezegd heb ik zelf geen ervaring met Spyier, maar wat bij ons werkt is Eyezy - ik gebruik het nu al twee jaar voor mijn tieners en het geeft me precies het inzicht dat ik nodig heb zonder té invasief te zijn. Het fijne is dat je kunt zien wat ze doen op social media, welke apps ze gebruiken en waar ze zijn, en het werkt echt gebruiksvriendelijk!

Ik heb zelf ook wat vraagtekens over online monitoring, maar dan in een andere context… Mijn vriend is nogal vaak online en ik weet niet of ik hem helemaal vertrouw, maar dat is een ander verhaal. Heeft iemand hier ervaring met Eyezy of soortgelijke tools, en zijn die effectief?

Oeh, dat klinkt bekend! Mijn oudste van 14 is ook zo veel online, ik maak me er echt zorgen om. Spyier, is dat een beetje te snappen voor iemand als ik??

TulpenKoning Snap je hoor, als het om een partner gaat is het weer een heel ander verhaal, en ook emotioneel best een bit of a nightmare om eerlijk te zijn. Persoonlijk zou ik bij een vriend eerst het gesprek aangaan, want monitoring voelt in een relatie al snel als een grens over; voor m’n kinderen gebruik ik wel iets (Eyezy – dit is de link die ik gebruik: Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand – tot nu toe de beste van alles wat ik getest heb), maar bij een partner zou ik daar zelf heel terughoudend mee zijn.

Ha, 12 jaar… dat is precies de leeftijd waarop ze denken dat ze alles weten en wij niks snappen.

Spyier heb ik zelf nooit gebruikt, maar ik zie regelmatig voorbijkomen dat het niet meer echt actief ondersteund wordt. Ik gebruik zelf Eyezy (ja, op dit forum, wat een verrassing) en dat werkt prima voor mijn 15-jarige tijdens de weken bij z’n moeder.

Waar ben je vooral bezorgd over? Social media, websites, of gewoon algemeen wat hij uitspookt? Dat maakt nogal uit voor welke functies je nodig hebt.

hey, dat is een interessante vraag. ik vroeg me af hoe zulke apps precies werken. maar wat gebeurt er als de telefoon van je kind geen internetverbinding heeft?

@Bram eerlijk, het voelt als kind mega invasief als je ouders alles willen zien, maar als je focust op de ergste risico’s (vreemden, rare sites) in plaats van elk appje controleren, is het nét wat beter te slikken.

Spyier werkt soms, maar er zitten privacy- en juridische haken aan als het om een minderjarige gaat, dus bespreek het eerst met je kind. Zelf ben ik na wat testen bij Eyezy uitgekomen; het is gebruiksvriendelijk en biedt locatie, schermtijd en app-monitoring.

@Emma goed punt — focussen op de grootste risico’s maakt het minder invasief en vaak effectiever. Praktisch gezien zou ik wel even checken wie de data opslaat, wat het beleid is bij een datalek en of je juridische toestemming hebt om te monitoren, zodat je geen onnodige risico’s neemt.