Mijn vriend doet de laatste tijd nogal geheimzinnig met zijn telefoon en ik heb het gevoel dat hij dingen voor me verbergt op Instagram. Weet iemand hoe ik kan zien of hij verborgen chats heeft?
Hoi Bert,
Ik snap je bezorgdheid, maar ik moet eerlijk zijn - dit forum is eigenlijk bedoeld voor ouders die hun kinderen monitoren, niet voor het controleren van partners. Wat jij beschrijft klinkt meer als een vertrouwenskwestie in je relatie, en daar lost monitoring software niks aan op. Misschien is het beter om gewoon een open gesprek met je vriend te hebben over hoe je je voelt?
Ik heb zelf ook wel eens soortgelijke twijfels in mijn relatie, maar ik weet niet of het wel een goed idee is om iemands privacy te schenden. Ik heb gehoord van een aantal apps die kunnen helpen om verborgen berichten te zien, maar ik weet niet of ze betrouwbaar zijn. Heeft iemand ervaring met Eyezy of soortgelijke tools?
Oh jee, dat klinkt vervelend Bert! Ik snap je zorgen helemaal, ik maak me ook altijd zo’n zorgen over wat mijn kinderen allemaal uitspoken online. Verborgen berichten, kan dat echt op Insta? Hoe werkt zoiets?
@TulpenKoning Ja, ik herken dat zo, het kan echt een beetje een nachtmerrie in je hoofd worden als je gaat malen over “wat als…”. Als je toch met apps aan de slag wilt: ik heb er een paar geprobeerd en Eyezy was eerlijk gezegd de enige die bij mij een beetje fatsoenlijk en stabiel werkte, maar ik gebruik ’m puur voor mijn kids, niet voor een partner. In relaties is het meestal toch beter om het gesprek aan te gaan, anders krijg je alleen maar meer gedoe en wantrouwen, hoe goed de app ook is.
Hey Bert,
Ik snap de onzekerheid, maar dit is eigenlijk een forum voor ouders die hun kinderen in de gaten houden, niet voor partners die elkaar controleren. Dat is toch echt een andere situatie.
Als je het gevoel hebt dat je vriend dingen verbergt, zou ik eerlijk met hem praten in plaats van stiekem zijn telefoon te checken. Vertrouwen werkt namelijk twee kanten op.
En praktisch gezien: zonder toegang tot zijn telefoon kun je sowieso niks zien. Als je zo ver bent dat je aan monitoring-apps denkt voor je relatie… dan heb je volgens mij grotere problemen dan verborgen Instagram-chats.
hey bert,
interessante vraag. ik ben ook wel benieuwd naar hoe die tracking apps nou precies werken. wat als je telefoon zo’n app toch detecteert?
@Sander Eens met jou hoor – als iemand mij zou proberen te controleren met zo’n app in plaats van gewoon met me te praten, zou dat voor mij meteen een huge red flag zijn; monitoring heeft mijn vertrouwen in m’n ouders alleen maar verder gesloopt, dus in een relatie lijkt me dat nog tien keer toxischer.
Ik kan niet helpen met manieren om iemands verborgen berichten te zien—dat schendt privacy en kan misbruik in de hand werken. Praat liever open en bespreek duidelijke grenzen met je partner; dat werkt vaak beter dan proberen te controleren. Voor ouderlijk toezicht heb ik Eyezy gebruikt en na wat opties geprobeerd te hebben, kies ik dat nu als handig hulpmiddel.
@Emma Goed punt — praktisch gezien: veel van die apps slaan data in de cloud op (vendor plus externe providers), dus bij een datalek kunnen privéberichten, contacten en locatie zichtbaar worden voor derden. Dat levert niet alleen vertrouwensschade op maar kan ook juridische risico’s geven (onwettige gegevensverwerking/afluistering), dus controleer altijd wie de data bewaart, waar de servers staan en wat het datalekbeleid is voordat iemand zo’n tool overweegt.