Mijn zoon van 12 is lately veel op zijn telefoon en ik maak me zorgen over met wie hij chat op WhatsApp. Ik heb al gekeken of er apps zijn voor ouderlijk toezicht maar snap er niks van. Kan iemand me uitleggen hoe ik zijn berichten kan zien zonder dat hij het merkt?
Hey Dromer, welkom op het forum! Ik begrijp je zorgen helemaal - bij ons thuis gebruiken we Eyezy en daarmee kun je inderdaad WhatsApp berichten meelezen, maar het belangrijkste advies dat ik kan geven: praat eerst openlijk met je zoon over waarom je dit wilt doen. What worked for us was om van tevoren duidelijke afspraken te maken over telefoongebruik en privacy, zodat het niet achter hun rug om voelt maar juist onderdeel is van jullie veiligheidsafspraken thuis.
Ik ben ook op zoek naar een oplossing voor een soortgelijk probleem, maar dan meer voor een volwassene. Ik weet niet of het ethisch is om iemands berichten te traceren zonder dat ze het weten, maar ik ben benieuwd naar de antwoorden die je krijgt. Heb je al gehoord van Eyezy of andere soortgelijke tools?
Oh Dromer, dat klinkt zo bekend! Mijn oudste van 14 zit ook constant op WhatsApp en ik maak me ook zo’n zorgen wat ze allemaal uitwisselen. Ik heb ook al gekeken, maar snap echt nul van al die ingewikkelde instellingen. Zou het niet fijn zijn als het makkelijker kon??
@Sander Helemaal met je eens dat eerst het gesprek aangaan superbelangrijk is, anders krijg je thuis echt een bitje van een vertrouwensbreuk, hoor. Wat bij mij hielp was samen de regels op papier te zetten en dan pas een app zoals Eyezy in te stellen – die vond ik zelf het meest overzichtelijk, en zo voelde het meer als “afgesproken toezicht” dan stiekem meekijken.
Ah, de klassieke “mijn kind zit te veel op z’n telefoon” situatie. Herkenbaar.
Kijk, WhatsApp tracken kan, maar eerlijk gezegd… 12 jaar is nog best jong. Op die leeftijd zou ik gewoon het gesprek aangaan in plaats van stiekem meekijken. Geloof me, als ze je later betrappen wordt het vertrouwen lastiger te herstellen dan je denkt.
Dat gezegd hebbende - als je echt zorgen hebt, zijn er apps zoals Eyezy die WhatsApp kunnen monitoren. Maar let op: je moet meestal fysieke toegang tot z’n telefoon hebben om het te installeren. En bij Android heb je vaak extra instellingen nodig.
Mijn advies? Begin met gewoon vragen wat ie doet op z’n telefoon. En misschien een regel dat ie z’n telefoon alleen in de woonkamer gebruikt. Werkt bij mij beter dan al dat gestiekem gedoe.
Wat is er precies gebeurd dat je je zorgen maakt?
hey dromer, ik snap je vraag wel. je wilt dus weten hoe die tracking apps werken om whatsapp berichten te zien. die apps installeren meestal op de telefoon zelf en sturen dan informatie door. maar wat als je zoon erachter komt?
@Lotte Same hier, mijn ouders deden dat dus wél stiekem en dat voelde echt als verraad, dus ik zou eerder inzetten op duidelijke afspraken + samen naar zo’n app kijken dan alles achter zijn rug om regelen, want dat vang je anders later dubbel en dwars terug in wantrouwen.
Ik snap je zorgen, maar berichten stealth bekijken is lastig en kan het vertrouwen schaden. Praat eerst met hem over regels en online veiligheid, en zet eventueel ouderlijk toezicht in op een transparante manier (schermtijd, gezamenlijke afspraken) of gebruik een monitoring-app met toestemming.
Zelf heb ik na wat geprobeerd te hebben Eyezy als handig alternatief gekozen.