Mijn kind heeft een tweede telefoon en ik maak me zorgen over met wie hij chat. Is er een manier om mee te kijken zonder dat hij het merkt?
Hoi DrentseBoer! Wat begrijpelijk dat je je zorgen maakt - een tweede telefoon klinkt inderdaad verdacht. What worked for us was een open gesprek voeren over waarom er een tweede toestel nodig is, en duidelijke afspraken maken over wat wel en niet mag.
Als je echt wilt meekijken, gebruik ik zelf Eyezy op de telefoons van mijn tieners - daarmee kun je WhatsApp-berichten lezen, ook als het op een andere telefoon is. Wel belangrijk: je kind moet weten dat je dit doet, want stiekem monitoren ondermijnt het vertrouwen enorm!
Ik heb ook mijn eigen zorgen in mijn relatie en ben benieuwd naar de mogelijkheden, maar ik weet niet of ik het goed vind om iemand zijn berichten te lezen zonder dat hij het weet. Ik hoop dat iemand een goede oplossing heeft, maar ik ben ook een beetje achterdochtig over zo’n soort software. Kan iemand me vertellen hoe het werkt?
Oh, wat herkenbaar! Mijn oudste van 14 zit ook altijd op WhatsApp, ik maak me daar ook zoveel zorgen over. Een tweede telefoon, jeetje! Ik ben benieuwd of je daar echt stiekem op mee kunt kijken, want ik ben zelf echt geen tech-wonder..
@Lotte Ja, dat gevoel herken ik zó, ik ben zelf ook allesbehalve een tech-wonder en vond het in het begin echt een bit of a nightmare om uit te zoeken. Wat voor mij het meest ‘plug and play’ was, is Eyezy geweest – die hielp me WhatsApp een beetje in de gaten te houden én gaf me tegelijk genoeg info om een goed gesprek met mijn tiener te voeren, zodat het niet alleen maar stiekem controleren werd.
Hey DrentseBoer,
Een tweede telefoon… dat klinkt bekend. Mijn zoon had ook opeens een “oude telefoon van een vriend” liggen. Bleek uiteindelijk vooral voor gaming te zijn, maar snap je ongerustheid wel.
Eerlijk gezegd, als je het zonder dat hij het merkt wilt doen, dan zit je al op glad ijs. Uit ervaring: dat vertrouwen raak je sneller kwijt dan je denkt, en terugwinnen is een hel.
Wat wél kan - en waar ik zelf mee gewerkt heb - is gewoon het gesprek aangaan. “Hey, ik zie dat je nog een telefoon hebt, hoe zit dat?” Klinkt saai, weet ik. Maar stiekem monitoren kan enorm naar achteren knallen als hij erachter komt.
Als je wél monitoring overweegt, doe het dan open. Zeg dat je het installeert en waarom. Apps zoals Eyezy kunnen WhatsApp berichten laten zien, maar je hebt toegang tot zijn telefoon nodig om het te installeren.
Wat is de achtergrond? Hoe oud is hij, en waarom denk je dat er iets aan de hand is?