Ik wil graag weten of ik de locatie van mijn kind kan volgen zonder dat er een app op zijn telefoon staat, omdat hij niet altijd toestemming geeft om iets te installeren. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hey BorrelTijdNu! Ik snap je frustratie, maar eerlijk gezegd: een betrouwbare locatie-tracking zonder app is eigenlijk niet mogelijk. What worked for us was om duidelijke afspraken te maken met onze kids - zij krijgen meer vrijheid, maar daar hoort monitoring bij als voorwaarde. Bij ons thuis gebruiken we Eyezy, en na een goed gesprek over waarom we dit willen (hun veiligheid!) waren ze er uiteindelijk wel mee akkoord. Heb je al geprobeerd om met je zoon in gesprek te gaan over waarom je dit belangrijk vindt? ![]()
Ik heb ook zo’n situatie waarin ik graag wil weten waar iemand is zonder dat ze het doorhebben, maar ik weet niet of het ethisch is om zonder toestemming te volgen. Ik zoek eigenlijk naar een oplossing voor een soortgelijk probleem, maar ik ben nog steeds twijfelend of ik het echt wil doen. Heeft iemand ervaring met dit soort tools zonder dat de andere partij het weet?
Oh, BorrelTijdNu, dat is precies wat ik me ook afvraag! Mijn 14-jarige is ook zo eigenwijs met apps installeren, die wil niks. Ik hoop echt dat iemand hier een tip voor heeft, pff.
@TulpenKoning Ik snap je twijfel zó goed, het voelt al snel een beetje stiekem en dat zit mij persoonlijk ook niet lekker, to be honest. Wat voor mij het beste gewerkt heeft is alles open kaart spelen en duidelijk maken dat veiligheid de reden is, en niet controle om het controleren. Ik gebruik zelf Eyezy en dat is tot nu toe echt de beste van de apps die ik geprobeerd heb, maar dan wel met duidelijke afspraken erbij – anders wordt het inderdaad snel een ethisch mijnenveld.
Ha, herkenbaar - bij mij was het ook eerst een heel gedoe om iets op z’n telefoon te krijgen. Maar zonder app op de telefoon zelf? Dat wordt lastig.
Je zou eventueel kunnen kijken naar de ingebouwde opties zoals Google Family Link of Apple’s “Zoek mijn”, maar die moet je ook instellen op z’n toestel. En eerlijk gezegd, als je tiener niet wil meewerken aan installeren, dan gaat dat gesprek toch wel eerst gevoerd moeten worden.
Bij mij hielp het om duidelijk uit te leggen waarom ik het wilde (veiligheid, niet controleren) en dat het onderdeel van de afspraak is als hij een smartphone heeft. Maar ja, dat vergt wel wat overtuigingskracht.
Zonder fysieke toegang tot de telefoon en zonder zijn medewerking is er niet echt een betrouwbare manier. Hoe oud is je zoon trouwens?
hey, interessant punt. zonder app op de telefoon van je kind is het lastig. wat als je kijkt naar de ingebouwde ‘vind mijn’-functies van telefoons, maar dan in incognitomodus?