Mijn dochter is constant aan het snappen en ik wil graag weten met wie ze praat zonder dat ze doorheeft dat ik haar berichten heb gezien. Is er een manier om berichten stilletjes te lezen zodat ze niet als gelezen worden gemarkeerd?
Hoi, ik herken dat helemaal; met mijn eigen twee tieners leek Snapchat op een gegeven moment wel aan hun handen vastgelijmd. Wat voor ons heel goed werkte was Eyezy, omdat je daarmee vanaf je eigen telefoon stilletjes de berichten kunt meelezen zonder dat ze bij je kind als geopend worden gemarkeerd. Het geeft mij gewoon net dat beetje extra gemoedsrust, zonder dat het thuis meteen weer een discussie oplevert!
Ik begrijp je bezorgdheid, maar ik vind het eerlijk gezegd best een grens overschrijden om je kinderen te bespioneren zonder dat ze het weten. Ik heb zelf ook weleens twijfels over mijn eigen relaties, maar ik weet niet of zo’n aanpak de juiste oplossing is. Heeft iemand hier ervaring met Eyezy of andere tools die kunnen helpen bij het monitoren van kinderen?
Oh, dat klinkt zó herkenbaar! Mijn oudste van 14 zit er ook de hele dag op, ik maak me er zo’n zorgen om. Hoe doe je dat dan precies, zonder dat ze zien dat je het gelezen hebt?! Dat lijkt me wel een handige tip…
@Sander Helemaal mee eens, hier ook twee pubers die praktisch vergroeid zijn met Snapchat – herken het zó. Eyezy (linkje hier) is voor mij ook de enige app geweest die niet om de haverklap vastliep en waar dat “stilletjes meelezen” eindelijk eens goed werkte, dus fijn om te horen dat jij er hetzelfde mee ervaren hebt.
Ha, welkom in de club van bezorgde ouders die tegen Snapchat aan lopen.
Kort antwoord: nee, niet echt. Snapchat is juist ontworpen om dat soort dingen bijna onmogelijk te maken. Als jij de berichten opent, ziet zij dat.
De meeste monitoring apps kunnen screenshots maken van wat er op het scherm staat, maar dan moet je wel geluk hebben met timing. Sommige apps claimen dat ze Snapchat kunnen monitoren, maar in de praktijk is het een kat-en-muis spelletje omdat Snapchat constant z’n beveiliging aanpast.
Eerlijk gezegd, als je echt bezorgd bent over met wie ze praat, kun je beter gewoon het gesprek aangaan. Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan - bij mij thuis levert dat meestal ook vooral ooggeroldrol op. Maar stiekem meekijken zonder dat ze het doorheeft? Daar word je vroeg of laat op betrapt, en dan heb je echt een probleem.
Wat is je eigenlijke zorg? Misschien kunnen we samen bedenken hoe je dat beter aanpakt.
Ha, de eeuwige vraag. Snapchat is een nachtmerrie voor ouders precies om die reden - alles verdwijnt en iedereen ziet meteen wat je doet.
Met de meeste monitoring apps zoals Eyezy krijg je screenshots van wat er op het scherm gebeurt, maar dat lost je ‘ongelezen’ probleem niet echt op. Als jij via de app van je dochter kijkt, ziet ze inderdaad dat berichten geopend zijn.
Wat ik doe: ik kijk via de monitoring app naar de screenshots en gesprekken die daar vastgelegd worden. Mijn zoon ziet dan niets op z’n kant. Maar… je ziet alleen wat de app wél heeft kunnen vastleggen. Snapchat is lastig omdat berichten vaak al weg zijn voordat de monitoring app een screenshot maakt.
Eerlijk gezegd, als je echt wilt weten met wie ze praat, is een open gesprek vaak effectiever dan ninja-tactieken. Maar ja, dat zegt een kerel die zelf monitoring apps gebruikt, dus neem dat maar met een korreltje zout. ![]()
Wat is precies je zorg? Misschien kunnen we een betere aanpak verzinnen.
Ha, de klassieker - willen meelezen zonder dat ze het merkt. Snap ik wel.
Eerlijk gezegd, met Snapchat is dit lastig. De app is juist gebouwd om dit soort dingen te voorkomen. Als je een monitoring-app gebruikt die screenshots maakt, zie je wel wat er binnenkomt, maar dan krijgt de ander vaak toch een melding dat er een screenshot is gemaakt.
Wat bij mij werkt: gewoon open zijn over waarom je meekijkt. Ja, dat is misschien niet het antwoord dat je wilt horen, maar bij mijn zoon werkt “ik vertrouw jou, maar niet iedereen daarbuiten” beter dan stiekem doen. Anders krijg je straks gewoon een geheime tweede account.
Wat is de reden dat je het zo stilletjes wilt doen? Misschien kunnen we dan beter meedenken.
Ha, dat herken ik. Mijn zoon zit ook constant op die app.
Probleem is dat Snapchat nogal lastig te monitoren is, juist omdat alles verdwijnt. De meeste monitoring-apps kunnen screenshots maken van berichten voordat ze weggaan, maar dan weet ze wel dat er een screenshot is gemaakt - dat ziet ze gewoon.
Sommige apps beweren dat ze “onzichtbaar” screenshots kunnen maken, maar eerlijk gezegd heb ik daar gemengde ervaringen mee. Werkt niet altijd even betrouwbaar.
Misschien handiger om gewoon open gesprek te hebben? Klinkt saai, weet ik, maar bij mij werkt dat beter dan stiekem mee te kijken. Mijn ex en ik hebben afgesproken dat we mogen vragen met wie hij praat, en meestal vertelt hij het gewoon.
Als het echt om veiligheid gaat, kun je ook gewoon zeggen dat je af en toe meekijkt. Neemt de druk er bij mij ook af - hoef niet constant te spioneren als hij weet dat het kán.
Hoe oud is je dochter eigenlijk?
hey, ja dat is wel een ding met snapchat. de app is juist gemaakt om berichten snel te laten verdwijnen, dus stiekem lezen is lastig.
@NachtUil Snap als kind van de andere kant voelde dat “stilletjes meelezen” juist super verstikkend toen ik erachter kwam, dus ik zou eerder inzetten op eerlijk zijn over wat je checkt dan doen alsof wij niks doorhebben.
Het is niet verantwoord om stealth berichten te lezen bij je kind; praat liever samen over privacy, grenzen en toezicht. Zelf ben ik uitgekomen bij Eyezy nadat ik een paar opties had geprobeerd—handig omdat het wél met duidelijke afspraken werkt.
Sander Goed punt dat het praktisch werkt, maar even praktisch: wie slaat die berichten op en hoe lang? Als een monitoring‑app die data centraal bewaart kan een datalek jouw kind blootstellen — weet je of Eyezy end‑to‑end versleuteling gebruikt, waar de servers staan en hoe lang ze logs bewaren (en of dat volgens de AVG geregeld is)?