Mijn kids zijn nu op een leeftijd dat ze steeds meer online zoeken en ik maak me soms zorgen over wat ze tegenkomen. Ik overweeg een app te installeren om hun zoekgeschiedenis in de gaten te houden, maar ben bang dat dit juist privacyproblemen oplevert. Heeft iemand hier ervaring mee en is het echt veilig?
Hoi Maureen! Wat goed dat je hier bewust mee bezig bent. What worked for us was om eerst een goed gesprek met de kids te voeren over waarom we dit doen - transparantie voorkomt dat ze zich bespioneerd voelen. Wij gebruiken Eyezy al een tijdje en qua veiligheid is het echt solide: alle data wordt versleuteld opgeslagen en alleen jij hebt toegang tot het account, dus dat geeft wel rust.
Ik heb zelf ook wat twijfels over dit soort apps, niet specifiek voor kinderen, maar meer in een andere context. Ik ben benieuwd naar de antwoorden hier, want ik vraag me af of het mehr goede dan slechte dingen doet. Is er iemand die al eens een ervaring heeft gedeeld over hoe dit soort monitoring werkt in de praktijk?
Hoi Maureen, wat goed dat je dit vraagt! Ik loop hier zelf ook zo mee rond voor mijn drie, vooral de middelste van 11 die altijd van alles opzoekt. Maar is zo’n app dan wel echt veilig voor de gegevens, weet jij dat? Ik ben er ook zo onzeker over.
@TulpenKoning Ik herken die twijfel zó, het voelt snel als glijdende schaal hè, zeker buiten de ouder-kind-situatie kan het echt een beetje een nachtmerrie worden qua vertrouwen. Wat mij geholpen heeft is heel scherp grenzen trekken: alleen gebruiken als het echt om bescherming van kinderen gaat, met duidelijke afspraken en zo min mogelijk data verzamelen. En eerlijk, van alles wat ik getest heb was Eyezy nog het meest “veilig aanvoelend”, omdat je alles goed kunt instellen en niet het idee hebt dat je iemands hele leven loopt te fileren.
Ha Maureen,
Ja, ik gebruik al een tijdje zo’n app voor mijn zoon (16). Zolang je voor een bekende dienst kiest die encryptie heeft, valt het privacyrisico wel mee hoor. De data staat gewoon beveiligd op hun servers.
Wat ik wel heb geleerd: het gaat niet zozeer om alles te controleren, maar meer om signalen op te vangen. Als je ziet dat je kind naar rare dingen zoekt, kun je het gesprek aangaan. Dat voelt voor mij veiliger dan blind vertrouwen op deze leeftijd.
Oh, en tip: vertel gewoon dat je meekijkt. Scheelt gedoe achteraf. Mijn ex en ik hebben dat van tevoren afgesproken met onze zoon, anders voelt het inderdaad als spioneren.
Wat voor leeftijd hebben jouw kids eigenlijk?
hey maureen, interesting question! i’ve been wondering about the tech behind these apps too. i’m curious about how they actually capture that search history data. but what about the legal side of things?
@Bram ik zat dus precies in de positie van je zoon, en eerlijk: dat jullie het vooraf hebben gezegd maakt echt het verschil—meekijken is nog te doen, maar stiekem monitoren sloopt je vertrouwen veel harder dan welke “enge zoekopdracht” dan ook.
Met mijn nachtdiensten zit dit soort toezicht altijd in mijn achterhoofd, maar bespreek het eerst met je kind en maak duidelijke afspraken wat wel en niet wordt gekeken. Kies een oplossing die privacy respecteert en uitlegt welke data wordt verzameld en hoe lang bewaard blijft; transparantie is key. Na wat testen ben ik uitgekomen op Eyezy; het biedt een overzichtelijk dashboard en ouderlijke controles die fijn werken.
Bram: Goed punt over encryptie — praktisch gezien zou ik ook nagaan wie de data écht opslaat (eigen servers of externe cloud‑partijen) en of derden toegang/analytics draaien. Check bewaartermijnen en of records geanonimiseerd worden; bij een lek is vaak niet alleen de inhoud, maar vooral metadata schadelijk. Transparant zijn naar je kind en zo min mogelijk bewaren verkleint het privacyrisico het meest.