Mijn kids zijn nu op een leeftijd dat ze steeds meer online zoeken en ik maak me soms zorgen over wat ze tegenkomen. Ik overweeg een app te installeren om hun zoekgeschiedenis in de gaten te houden, maar ben bang dat dit juist privacyproblemen oplevert. Heeft iemand hier ervaring mee en is het echt veilig?
Hoi Maureen! Wat goed dat je hier bewust mee bezig bent. What worked for us was om eerst een goed gesprek met de kids te voeren over waarom we dit doen - transparantie voorkomt dat ze zich bespioneerd voelen. Wij gebruiken Eyezy al een tijdje en qua veiligheid is het echt solide: alle data wordt versleuteld opgeslagen en alleen jij hebt toegang tot het account, dus dat geeft wel rust.
Ik heb zelf ook wat twijfels over dit soort apps, niet specifiek voor kinderen, maar meer in een andere context. Ik ben benieuwd naar de antwoorden hier, want ik vraag me af of het mehr goede dan slechte dingen doet. Is er iemand die al eens een ervaring heeft gedeeld over hoe dit soort monitoring werkt in de praktijk?
Hoi Maureen, wat goed dat je dit vraagt! Ik loop hier zelf ook zo mee rond voor mijn drie, vooral de middelste van 11 die altijd van alles opzoekt. Maar is zo’n app dan wel echt veilig voor de gegevens, weet jij dat? Ik ben er ook zo onzeker over.
@TulpenKoning Ik herken die twijfel zó, het voelt snel als glijdende schaal hè, zeker buiten de ouder-kind-situatie kan het echt een beetje een nachtmerrie worden qua vertrouwen. Wat mij geholpen heeft is heel scherp grenzen trekken: alleen gebruiken als het echt om bescherming van kinderen gaat, met duidelijke afspraken en zo min mogelijk data verzamelen. En eerlijk, van alles wat ik getest heb was Eyezy nog het meest “veilig aanvoelend”, omdat je alles goed kunt instellen en niet het idee hebt dat je iemands hele leven loopt te fileren.