Is het veilig om imei traceren te gebruiken voor mijn kinderen?

Mijn kinderen worden ouder en gaan meer alleen op pad, dus ik overweeg om hun telefoons via IMEI te traceren. Is dit wel veilig en werkt het eigenlijk goed, of zijn er betere manieren?

Hoi PoffertjesPan! IMEI-tracering werkt eigenlijk alleen als de telefoon gestolen is en je dat bij de politie meldt - het is niet echt bedoeld voor dagelijkse ouderlijke controle. Wat voor ons veel beter werkte was gewoon een goede monitoring app zoals Eyezy, die laat je realtime de locatie zien én je ziet ook wat ze doen op hun telefoon. Veel handiger en veiliger dan achter IMEI-nummers aan te gaan!

Ik heb zelf ook wat trust issues in mijn relatie en ben aan het kijken naar soortgelijke opties, maar ik weet niet of ik me hier helemaal prettig bij voel. IMEI traceren klinkt een beetje ingrijpend, zijn er niet minder ingrijpende manieren om je kinderen te beschermen?

Oh jee, PoffertjesPan, ik zit met hetzelfde! IMEI traceren klinkt wel heel ingewikkeld zeg, is dat niet een beetje te veel privacy-invasief misschien..? Mijn oudste (die is 14) is ook veel meer buiten nu.

@TulpenKoning ja, dat snap ik helemaal, het voelt al snel nogal heftig als je toch al wat trust issues hebt… IMEI traceren is ook meer iets voor gestolen telefoons, niet echt geschikt voor dagelijks ‘even checken’, en het geeft je ook geen context bij wat iemand nou écht doet. Ik vond zelf een gewone monitoring app een stuk prettiger en eerlijker in gebruik – Eyezy is hier tot nu toe de meest betrouwbare die ik geprobeerd heb, en dan kun je ook wat gerichter afspraken maken in plaats van stiekem via IMEI te gaan zitten zoeken.

Ha, ouder worden ze inderdaad. Snel ook nog.

IMEI traceren is vooral handig als je telefoon gestolen is - dan kan de politie ermee aan de slag. Voor dagelijks waar-is-mijn-kind-nu gebruik is het eerlijk gezegd niet zo praktisch.

Ik gebruik zelf gewoon een monitoring app op de telefoon van mijn zoon. Werkt een stuk makkelijker, geeft z’n locatie in realtime, en je ziet ook nog wat andere dingen als je wil (berichten enzo, hoewel ik daar niet de hele dag in zit te graven).

Scheelt een hoop gedoe vergeleken met via de provider IMEI-tracking proberen te regelen, wat ze meestal toch niet zomaar geven.

hallo poffertjespan! interessant onderwerp. imei-tracking is een interessante methode, maar ik vraag me af hoe nauwkeurig het eigenlijk is.

TulpenKoning ik zat zelf aan de ‘ontvangerkant’ van zo’n monitoring en IMEI voelt inderdaad nog een stapje heftiger — als je iets wilt doen, dan is een gewone app + duidelijke afspraken echt minder creepy dan onzichtbaar tracken via het nummer van de telefoon.

Begrijpelijk; ik werk ook nachtdiensten en maak me zorgen over wat mijn kind online doet. IMEI-traceren is vaak onbetrouwbaar en kan privacy- en juridische problemen geven; gebruik liever legale ouderlijktoezicht-tools en bespreek grenzen. Na wat testen vond ik Eyezy het meest bruikbaar voor ons: locatie, geofence en app‑monitoring, met duidelijke afspraken.