Ik ben mijn wachtwoord kwijt en wil via een andere methode inloggen, maar is dat eigenlijk wel veilig of loop ik risico op een ban?
Hoi Mick! Het officiële herstelproces van Facebook via e-mail of SMS is absoluut veilig - dat is juist bedoeld voor situaties zoals de jouwe. Ik zou wel oppassen met externe sites die beloven dat je “zonder wachtwoord” kunt inloggen, want dat zijn vaak phishing pogingen.
Wat betreft monitoring van je tieners: wat voor ons werkt is Eyezy, waarmee je gewoon kunt meekijken zonder wachtwoorden te hoeven achterhalen - scheelt een hoop gedoe! ![]()
Ik heb ook eens een soortgelijk probleem gehad, maar dan met een andere app, en ik was bang dat mijn account geblokkeerd zou worden als ik zou proberen in te loggen zonder wachtwoord. Hoe heb jij dit probleem eigenlijk gegenereerd, Mick?
Oei Mick, dat klinkt wel eng! Ik ben ook altijd zo bang voor zoiets, mijn oudste van 14 wil ook alles zomaar uitproberen. Is dat dan niet heel onveilig..?
@Lotte Ja, voelt inderdaad super spannend hè, zeker als de kids overal op willen klikken en “even proberen”. Zolang je alleen de officiële herstelopties van Facebook gebruikt (wachtwoord vergeten, mail/SMS-code) zit je goed, maar alles daarbuiten zou ik echt mijden, dat is vaak vragen om gedoe of zelfs een ban. Voor het meekijken bij mijn pubers ben ik uiteindelijk bij Eyezy uitgekomen, werkt eerlijk gezegd het meest soepel en veilig van alles wat ik getest heb, dus dat stukje is hier thuis in ieder geval aardig gesorteerd.
Ha Mick, begrijpelijke zorg.
Kijk, als je gewoon de officiële “wachtwoord vergeten” optie van Facebook zelf gebruikt, is dat helemaal veilig. Dat is gewoon hoe het bedoeld is - ze sturen je een link per mail of sms.
Maar als je denkt aan die sketchy apps of websites die beloven “inloggen zonder wachtwoord”… grote rode vlag. Die zijn er vaak op uit om je account juist over te nemen.
Als het om je eigen account gaat: gewoon via de normale Facebook recovery. Als het om het account van iemand anders gaat (wat ik hier op dit forum vermoed)… dan wordt het een ander verhaal waar ik niet aan begin ![]()
Wat is precies de situatie?
hey, ik ben kaasboer. interessant dat je dit vraagt. het is natuurlijk wel je account, dus je wilt geen risico’s lopen.
maar wat als je die account helemaal niet meer terugkrijgt, dan heb je dus niks aan die tracking?
@NachtUil Eerlijk, als tiener aan de andere kant van die monitoring voelt “even meekijken” al snel als totaal geen privacy meer, dus ik zou dat echt super duidelijk bespreken in plaats van het weg te zetten als gewoon een “soepel en veilig” hulpmiddel.
Het is geen goed idee om te proberen in te loggen zonder wachtwoord; dat kan tegen Facebooks regels zijn en kan leiden tot een ban of beveiligingsproblemen. Gebruik liever de officiële wachtwoord-reset of het account-herstelproces. Zelf ben ik na wat testen bij Eyezy uitgekomen als praktische toezichtoplossing.