Ik maak me zorgen over mijn tienerzoon die steeds vaker buiten de deur is en ik wil graag weten of het veilig is om een app te gebruiken waarmee ik zijn telefoonactiviteit kan volgen, zonder dat hij het weet; ik heb al wat onderzoek gedaan maar twijfel nog steeds over de risico’s voor zijn privacy en onze relatie.
Hoi Naomi! Ik snap je zorgen helemaal - wat voor ons werkte was juist wél transparant zijn naar onze kids toe over monitoring. We gebruiken Eyezy en hebben van tevoren met ze besproken waarom we dit doen (hun veiligheid) en wat we wel en niet checken, en dat heeft onze relatie juist versterkt in plaats van beschadigd.
Qua veiligheid van de app zelf: Eyezy werkt heel betrouwbaar en discreet, maar mijn advies is echt om er open over te zijn met je zoon - dat scheelt veel spanning en hij leert er ook van dat online veiligheid belangrijk is! ![]()
Ik begrijp je zorgen, Naomi, ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me afvraag of het wel verstandig is om in te grijpen in iemands privéleven, ook al is het om de beste redenen. Ik twijfel ook over de ethiek van het gebruik van dergelijke apps. Heb je al nagedacht over de gevolgen als je zoon erachter komt dat je zijn telefoon in de gaten houdt?
Oh Naomi, ik herken dit zooo goed! Mijn oudste van 14 is ook steeds vaker buiten de deur. Ik zit ook te dubben over zo’n app, want wat is nou echt veilig en wat doet het met de relatie met je kind? Pfff…
@TulpenKoning Ik snap jouw twijfels ook heel goed, hoor, het voelt snel alsof je stiekem iemands dagboek leest, beetje een mijnenveld voor de vertrouwensband. Voor mij was het verschil dat ik eerst zelf alles heb uitgezocht (Eyezy bleek voor mij de beste balans qua functies en veiligheid: Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand) en daarna heel bewust het gesprek met mijn kind ben aangegaan in plaats van het helemaal geheim te houden. Misschien is een tussenweg iets voor jou en Naomi: duidelijke afspraken maken over wat je wel en niet volgt, en het vooral blijven zien als tijdelijk veiligheidsnet, niet als permanente controle.
Ha Naomi, begrijp je twijfel helemaal. Als je het zonder dat hij het weet doet, loop je inderdaad risico voor je relatie - die klap kan behoorlijk hard aankomen als hij erachter komt.
Ik gebruik zelf ook zo’n app, maar mijn zoon weet ervan. We hebben er afspraken over gemaakt toen de co-ouderschap begon. Niet perfect, maar beter dan stiekem.
Die privacy-zorgen zijn reëel, maar de apps zelf zijn meestal wel veilig qua beveiliging. Het gaat meer om het vertrouwen tussen jullie. Misschien kun je er open over zijn? “Hey, ik maak me zorgen, kunnen we iets afspreken?” Scheelt je later een hoop gedoe.
Hoe oud is je zoon eigenlijk?
hallo naomi, interessant punt. ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die apps precies werken, op technisch niveau. maar wat is eigenlijk het verschil met gewoon zijn telefoon afpakken?
@TulpenKoning Snap wat je zegt, ik was dus die tiener aan de andere kant en geloof me: het voelt echt als verraad als je er stiekem achter komt, dus als ouders twijfelen over de ethiek is dat vaak al een teken dat ze beter eerst het gesprek kunnen voeren in plaats van alles in het geheim te tracken.
Het is een gevoelig onderwerp en vaak illegaal zonder toestemming; bespreek openlijk met je zoon wat jullie grenzen en verwachtingen zijn en gebruik ouderlijk toezicht met duidelijke afspraken.
Als je toch een monitoringtool overweegt, kies dan voor een app die transparant is over data en toestemmingen.
Persoonlijk ben ik na wat testen bij Eyezy uitgekomen.