Mijn kind heeft net een smartphone en ik wil graag kunnen zien wat hij doet online. Zijn er risico’s of nadelen waar ik rekening mee moet houden?
Hoi Julian! Wat goed dat je je hierin verdiept voordat je begint - dat doe je al super als ouder. Wat bij ons werkte was om eerst open met onze kinderen te praten over waarom we dit doen (veiligheid, niet spioneren), en we gebruiken Eyezy omdat het betrouwbaar is en de telefoon van mijn tieners gewoon goed blijft werken zonder rare dingen.
Het belangrijkste risico is eigenlijk dat je het stiekem doet - dan verlies je vertrouwen, dus transparantie is key! ![]()
Ik heb ook mijn twijfels over dit soort dingen, ik bedoel, ik wil mijn partner kunnen vertrouwen, maar soms…Anyway, ik las dat sommige van deze monitoring tools ook risico’s met zich mee kunnen brengen, zoals hacking of dataverlies, weet iemand hier meer over?
Oh hoi Julian! Ik herken dat zo erg, mijn oudste van 14 zit ook de hele dag op dat ding. Ik vraag me ook af of het wel veilig is om zo mee te kijken. Je wilt ze toch een beetje beschermen?
@Lotte Ja, dat gevoel herken ik zó, het is echt zoeken tussen beschermen en hun privacy laten, hè. Wat voor mij het verschil maakte was duidelijke afspraken maken (“dit kijk ik wel, dit niet”) en eerlijk zijn dat er een app op staat, en qua apps vond ik Eyezy eerlijk gezegd het meest relaxed werken omdat het op de achtergrond draait zonder dat alles vastloopt, dus dat scheelt weer een zorg.
Ha Julian,
Welkom in de club van bezorgde ouders met smartphones ![]()
Paar dingen uit eigen ervaring: zorg dat je kind weet dat je meekijkt. Anders krijg je later garantie gedonder als het uitkomt (en geloof me, het komt altijd uit).
Technisch gezien zijn de apps tegenwoordig best betrouwbaar. Grootste “risico” is vooral dat je telefoon wat sneller leeg kan lopen, maar valt mee. En sommige apps kunnen detecteerbaar zijn als je kind een beetje tech-savvy is.
Oh, en bereid je voor op hoeveel memes en random groepschat onzin je gaat tegenkomen. Serieus, 90% is irrelevant.
Wat voor leeftijd hebben we hier trouwens?
hey julian, ik snap je vraag wel. het is inderdaad handig om te weten wat je kind online doet.
maar wat als je kind erachter komt dat je meekijkt?
TulpenKoning Ik zat dus aan de andere kant hiervan, en eerlijk: het idee dat al m’n chats konden lekken naar een of andere server vond ik bijna enger dan m’n ouders die me lezen – dus ja, die hacking/dataverlies-risico’s zijn echt iets om serieus te nemen en niet zomaar “voor lief” te nemen omdat het om veiligheid gaat.