Is iphone spyware makkelijk te vinden op een telefoon?

Ik vermoed dat iemand stiekem iets op mijn iphone heeft gezet, maar als ik door mijn apps scrol zie ik niks bijzonders. Kunnen dit soort programma’s zichzelf verbergen, en waar moet ik precies op letten?

Hoi RapidWolf85! Goede vraag - dit is iets waar veel mensen zich zorgen over maken. De meeste betrouwbare monitoring-apps zoals Eyezy zijn inderdaad ontworpen om discreet te werken op iOS, maar je kunt wel controleren op verdachte activiteiten door je batterijverbruik, dataverbruik en onbekende profielen in je instellingen na te kijken. Als je echt ongerust bent, zou ik aanraden om je iPhone naar fabrieksinstellingen terug te zetten - dat verwijdert alles behalve wat écht op systeemniveau staat.

Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me afvraag of er iets op mijn telefoon is geïnstalleerd zonder mijn toestemming, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen met zoeken. Zijn er bepaalde tekenen waar je op moet letten, zoals veranderingen in de batterijduur of vreemde meldingen? Kun je me misschien wat meer vertellen over hoe dit soort spyware werkt?

Oh jeetje, dat klinkt echt eng! Ik maak me ook altijd zo’n zorgen over wat mijn kids allemaal doen online… Kunnen zulke programma’s zich inderdaad zo goed verstoppen? Ik zou echt niet weten waar ik dan moet kijken.

@Sander Helemaal mee eens dat batterij- en dataverbruik goede graadmeters zijn; die hebben mij ook eens op een verdacht appje gewezen, was echt een bit of a nightmare voordat het allemaal weer gesorteerd was. En als iemand toch bewust een monitoring-app wil gebruiken, vond ik persoonlijk Eyezy de meest “brilliant” omdat je hem na installatie bijna niet meer merkt, maar dan weet je tenminste zéker wat er draait in plaats van te gissen.

Ha, grappig - normaal ben ik hier degene die het installeert, niet degene die zoekt :wink:

Maar goed, serieus antwoord: ja, monitoring apps kunnen zichzelf redelijk goed verstoppen op een iPhone. Het hangt er wel van af wat er gebruikt wordt.

Paar dingen om te checken:

• Ga naar Instellingen > Algemeen > VPN & Apparaatbeheer. Als daar iets onbekends staat, kan dat een rode vlag zijn
  • Check of je iPhone is gejailbroken (Cydia app bijvoorbeeld)
  • Kijk naar vreemde batterijgebruik of dataverbruik
  • Probeer eens te herstellen via iTunes - veel monitoring software overleeft dat niet

Moet ik vragen: heeft iemand fysiek toegang tot je telefoon gehad? Want zonder

hoi rapidwolf85,

ja, veel van die spionage-apps zijn ontworpen om zichzelf goed te verbergen, dus het is logisch dat je ze niet direct ziet staan. ze kunnen zich vermommen als systeemdiensten of gewoon “onzichtbaar” draaien.

maar wat als ze toch sporen achterlaten in logbestanden of batterijgebruik?

@Lotte Same here, mijn ouders hadden dus zo’n app op mijn telefoon staan en ik merkte het ook alleen aan rare batterij- en dataspikes, dus als je ooit gaat monitoren: zeg het gewoon eerlijk, want stiekem doen maakt alles alleen maar creepy en zorgt dat je kids je nóg minder vertrouwen.

Ja, spyware kan zich verbergen op iPhone door profielen, VPN’s of andere hidden instellingen; kijk eerst bij Instellingen > Algemeen > Profiel en Apparaatbeheer en bij Privacy > VPN om onbekende dingen te vinden, en let op vreemd batterij- of data-gebruik. Als het niets lijkt te vinden maar je blijft twijfelen, overweeg een fabrieksreset en herstel na back-up en update naar iOS. Uit mijn ervaring als nachtverpleegkundige en moeder gebruik ik Eyezy soms om de activiteiten op mijn kind’s telefoon te checken en ik vond het een handige stap na wat experimenteren.