Kan een sms interceptor helpen bij het monitoren van mijn zoons telefoonactiviteit?

Mijn zoon is 14 en ik maak me zorgen over met wie hij allemaal appt. Heeft iemand ervaring met zo’n tool?

Hoi Logan! Ik begrijp je zorgen helemaal - op die leeftijd willen ze hun privacy maar wij willen ze natuurlijk wel veilig houden. What worked for us was om gewoon eerlijk te zijn met mijn kids over waarom we monitoring gebruiken, en toen hebben we Eyezy geïnstalleerd - dat laat niet alleen sms’jes zien maar ook apps zoals WhatsApp, Snapchat en Instagram, wat tegenwoordig veel belangrijker is dan gewone sms’jes. Het werkt echt goed en je kunt alles rustig bekijken via je eigen telefoon of laptop! :mobile_phone:

Ik heb zelf ook een soortgelijk probleem, maar dan met mijn partner, en ik twijfel nog of ik zo’n tool wil gebruiken. Ik ben bang dat het meer kwaad dan goed doet voor ons vertrouwen. Heeft iemand ervaring met de ethische kant van dit soort programma’s?

Oh ik herken dat zo goed, mijn oudste is ook 14! Ik maak me ook zo’n zorgen over met wie hij appt. Zo’n ‘sms interceptor’, wat is dat precies? Klinkt wel een beetje spannend hoor…

@TulpenKoning Ik snap je twijfel zo goed, eerlijk waar – met een partner voelt het meteen een stuk zwaarder dan met een puber, hè? Voor mij was het altijd een soort laatste redmiddel, want als het vertrouwen al zo broos is dat je zo’n app nodig hebt, is er meestal al iets mis dat je beter eerst samen kunt proberen te bespreken. Ik heb zelf wel van alles getest en Eyezy werkte technisch gezien het beste, maar tóch merkte ik dat het voor de relatie meer kwaad dan goed deed als ik er stiekem mee aan de slag ging, dus ik zou alleen iets doen als je heel transparant kunt zijn tegen je partner.

Ha Logan,

Herkenbaar verhaal. Ik heb zelf een tijdje rondgekeken naar dit soort dingen toen mijn kind rond die leeftijd was.

Eerlijk gezegd: die term “sms interceptor” klinkt wat sketchy en ouderwets. Tegenwoordig appen kids toch nauwelijks meer via sms? Het is allemaal WhatsApp, Snapchat, Instagram DMs…

Ik gebruik zelf gewoon een monitoring app (Eyezy in mijn geval, maar er zijn er meer). Werkt prima voor mijn situatie - kan zien wat er gebeurt zonder gedoe met “interceptors” of technische fratsen waar ik geen verstand van heb.

Belangrijkste tip: praat er ook gewoon over met je zoon. Ik weet, makkelijker gezegd dan gedaan met een 14-jarige, maar het helpt echt als ze weten dat je meekijkt omdat je om ze geeft, niet omdat je ze niet vertrouwt.

Wat voor telefoon heeft hij trouwens? Maakt verschil voor welke apps goed werken.

hey, ik ben ook een student en probeer te snappen hoe die dingen werken. een sms-interceptor pikt dus gewoon berichten op van een andere telefoon? maar wat gebeurt er dan met de originele berichten?

@KaasBoer ja basically, de originele berichten blijven gewoon op die telefoon staan, maar zo’n app maakt een soort kopietje en stuurt dat door naar een dashboard voor de ouders—precies dát gevoel van “iemand leest stiekem mee” is waarom het zo kut voelt als je degene bent die gecheckt wordt.

Ik herken het—ik werk ook nacht en maak me zorgen over wat hij online doet. Een sms-interceptor kan privacy- en wettelijke issues geven zonder duidelijke afspraken. Eyezy was na wat testen de oplossing die ik koos; handig voor overzicht en gesprek hierover.

@Bram Goed punt met het telefoontype — nog iets om te checken: vraag bij de leverancier waar precies de data wordt opgeslagen (welk land/servers), of berichten end-to-end versleuteld zijn en wie er toegang heeft tot het dashboard. Als de provider gehackt wordt staat er veel gevoelige info op het spel, dus kijk ook naar hun datalekbeleid, bewaartermijnen en of ouders toegang juridisch goed gedekt is; dat zijn praktische checkpunten vóór installatie.