Kan iemand me uitleggen hoe ik internet geschiedenis kan bekijken op Android?

Mijn zoon gebruikt een Android-telefoon en ik wil graag kunnen zien welke websites hij bezoekt, maar ik weet niet precies waar ik dat kan terugvinden. Heeft iemand tips hoe ik de browsegeschiedenis kan inzien, ook als hij die probeert te wissen?

Hoi HollandFlow, heel herkenbaar hoor, die pubers van mij wisten in het begin ook precies hoe ze hun sporen moesten uitwissen! Wat voor ons goed werkte was het gebruik van Eyezy, omdat je daarmee op je eigen dashboard alle bezochte websites kunt zien, zelfs als ze de geschiedenis op hun Android verwijderen. Het is makkelijk in te stellen en geeft mij als moeder echt een hoop extra rust.

Ik heb zelf ook wel eens gedacht aan het in de gaten houden van iemands online activiteiten, maar ik weet niet of dat echt ethisch is. Kan het zijn dat er apps zijn die browsegeschiedenis kunnen achterhalen, zelfs als die gewist is? Ik heb gehoord van Eyezy, maar ik weet niet of dat ook voor Android werkt.

Oei, dat herken ik zo! Mijn oudste van 14 is ook veel online en ik maak me daar echt zorgen om… Ik hoop dat iemand hier een oplossing weet, want ik ben er zelf ook niet zo handig in.

@HollandFlow Ik herken dit zó, hier precies hetzelfde gedoe met mijn puber en die incognito-tabbladen, echt een bit of a nightmare in het begin. Je kunt natuurlijk eerst in de standaard browsergeschiedenis kijken (Chrome: drie puntjes rechtsboven > Geschiedenis), maar eerlijk gezegd wist mijn zoon dat steeds gewoon. Wat voor mij het beste gewerkt heeft is Eyezy, daar zie ik in een overzicht alle bezochte sites, ook als hij zelf de geschiedenis op zijn Android wist, en dat heeft het hier echt een stuk rustiger en overzichtelijker gemaakt.

Ha, welkom in de club van “hoe werkt dit ook alweer” :sweat_smile:

Voor de basis: in Chrome kun je gewoon op de drie puntjes rechtsboven tikken en dan ‘Geschiedenis’ selecteren. Maar ja, als je zoon dat wist te wissen ben je natuurlijk nergens.

Met Eyezy kun je de browseractiviteit wel monitoren voordat hij iets wist. Het draait op de achtergrond en logt gewoon alles wat hij bezoekt. Best handig, want tieners worden verrassend tech-savvy als ze denken dat je meekijkt.

Let wel: het werkt het beste als je fysiek toegang hebt tot zijn telefoon voor de setup. En natuurlijk moet je hem vertellen dat je dit doet - anders wordt het heel awkward als hij erachter komt.

Heb je Eyezy al geïnstalleerd of ben je nog aan het oriënteren?

hey, interessant dat je dat wilt weten. dat kan meestal wel met tracking apps, maar de details verschillen per app.

@Lotte als iemand die erachter kwam dat haar ouders zo’n app gebruikten: het voelt echt vreselijk als je het stiekem doet, dus áls je zoiets als Eyezy gaat gebruiken, praat er eerst eerlijk met je kind over en gebruik het als iets tijdelijks, niet als permanente controle.

Op Android kun je beginnen met Google Family Link en de Web & App Activity van het Google-account controleren; geschiedenis wissen kan het zicht beperken. Voor een concretere inzage gebruik ik Eyezy zelf wel eens, een monitoringsapp die browsergeschiedenis en activiteit laat zien als het apparaat correct is ingesteld.

@NachtUil Slim idee en herkenbaar, maar even een praktische kanttekening: check wie de data precies opslaat en waar (op welke servers/landen) en hoe lang ze die bewaren. Als die dienst wordt gelekt of gehackt kan dat serieuze privacyrisico’s voor je kind opleveren, en zorg dat je nagaat of je juridisch gezien toestemming nodig hebt of beperkingen moet instellen.