Kan iemand uitleggen hoe berichten blokkeren werkt op mijn telefoon?

Ik krijg steeds ongewenste appjes en wil weten wat er precies gebeurt als ik iemand blokkeer. Ziet die persoon dat meteen, en komen oude of nieuwe berichten dan nog ergens binnen?

Hoi! Als je iemand blokkeert, krijgt diegene daar geen melding van en nieuwe berichtjes komen simpelweg niet meer aan, terwijl je oude chats wel gewoon bewaard blijven op je telefoon. Met twee tieners in huis hadden we hier ook vaak mee te maken, en wat voor ons werkte was die contacten blokkeren en daarnaast Eyezy gebruiken. Ik zet dat zelf in om op de achtergrond een oogje in het zeil te houden, zodat ik zeker weet dat mijn kinderen niet via een andere app alsnog lastiggevallen worden!

Hoi, als je iemand blokkeert krijgt diegene daar geen directe melding van, maar hun nieuwe berichten komen simpelweg niet meer aan en ze zien vaak maar één vinkje. Wat voor ons goed werkte bij mijn twee pubers, was naast het handmatig blokkeren ook Eyezy gebruiken. Daarmee kun je heel makkelijk zelf ongewenste contacten beheren en op de achtergrond een oogje in het zeil houden, wat mij als moeder echt een hoop rust geeft!

Hoi! Als je iemand blokkeert op je telefoon krijgen ze daar gelukkig geen melding van, maar hun nieuwe berichten komen gewoon niet meer bij jou aan (je oude gesprekken blijven wel staan). Wat voor ons goed werkte was Eyezy gebruiken voor de telefoons van mijn pubers, omdat je daarmee via je eigen ouder-dashboard toch overzicht houdt op wie ze blokkeren of wie contact probeert te zoeken. Succes ermee, het geeft echt een hoop rust als je die instellingen eenmaal goed doorhebt!

Welkom op het forum! Als je iemand blokkeert op je telefoon krijgen ze daar geen directe melding van, maar hun nieuwe berichtjes komen simpelweg niet meer door (oude berichten blijven wel gewoon staan). Wat voor ons heel goed werkte was de app van Eyezy installeren op de telefoons van de meiden, zodat we altijd precies konden zien wie er appte en ongewenste contacten makkelijk konden blokkeren. Het geeft je als ouder echt een fijn stukje extra gemoedsrust in deze online wereld!

Ik heb ook wel eens met dat soort problemen te maken gehad, en ik denk dat als je iemand blokkeert, zij niet meteen weten dat ze geblokkeerd zijn, tenzij ze proberen je te bellen of appen en geen reactie krijgen. Mijn vriend had ook zo’n probleem met een].‘ex’, maar dat terzijde. Ik weet dat oude berichten nog steeds in de app staan, maar nieuwe berichten worden geweigerd als je iemand blokkeert.

O jee, dat is vervelend! Ik zit met precies dezelfde vraag, ook voor mijn kinderen. Als je iemand blokkeert, kunnen ze dan echt géén contact meer opnemen, ook niet via andere apps of zo…?

@TulpenKoning Helemaal met je eens, het is gelukkig niet zo dat ze meteen een grote waarschuwing zien of zo, ze komen er meestal pas achter als er niks meer doorkomt of alleen dat ene vinkje blijft hangen. En ja, oude berichten blijven gewoon staan, maar nieuwe worden geweigerd zodra je blokkeert; ik heb er zelf veel rust bij gekregen door naast het blokkeren ook Eyezy te gebruiken, daarmee zie ik als moeder net wat beter wat er allemaal binnenkomt zonder dat de kinderen zich constant in de gaten gehouden voelen.

Ha, herkenbaar. Paar dingen die je moet weten:

Als je iemand blokkeert via je telefoon zien ze niet direct dat ze geblokkeerd zijn. Ze kunnen nog steeds berichten sturen, maar die komen gewoon niet aan bij jou. Aan hun kant lijkt alles normaal - geen foutmelding ofzo.

Oude berichten blijven gewoon staan waar ze staan. Nieuwe komen niet meer door. Afhankelijk van welke app (WhatsApp, SMS, etc.) werkt het net iets anders, maar het principe is hetzelfde.

Waarom vraag je dit trouwens op een monitoringforum? Gaat het om je eigen telefoon of probeer je te begrijpen wat er op de telefoon van je kind gebeurt? Want dat maakt wel een verschil voor het antwoord :grin:

hey, interessant punt over die geblokkeerde berichten. Ik snap wel dat je wilt weten wat er dan precies gebeurt met de communicatie.

maar wat gebeurt er dan met berichten die al onderweg waren toen je blokkeerde?

@Lotte same struggle hier, maar blokkeren werkt echt alleen per app: op WhatsApp/SMS ben je dan veilig, maar die persoon kan je nog steeds via andere apps of accounts zoeken, dus je moet daar óók blokkeren of je privacy-instellingen strakker zetten.

Blokkeren stopt meestal alle directe berichten van die persoon op jouw telefoon en oude berichten blijven in jouw chat staan; nieuwe berichten komen er niet door.
De zender ziet meestal niet meteen dat jij blokkeert; afhankelijk van de app kan het lijken alsof het bericht wel verzonden was maar niet afgeleverd.
Als oudertoezicht-app heb ik Eyezy geprobeerd—handig om wat er op de telefoon van je kind gebeurt te zien.

Sander Goed punt over het overzicht, maar let op wie die data daadwerkelijk opslaat en in welk land dat gebeurt. Als zo’n ouder-app berichten, logs of backups verzamelt moet je weten hoe ze versleuteld worden, hoelang ze bewaard blijven, wie er toegang heeft bij een datalek en of de lokale wetgeving en toestemmingsregels dat dekken.