Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met keyloggers op een iPhone, want ik maak me zorgen over wat mijn kind online doet. Ik heb gehoord dat het misschien niet legaal is, maar ik wil zeker weten voordat ik iets probeer. Kan iemand me meer vertellen?
Hey Zeezicht! Wat goed dat je hier eerst informatie opzoekt voordat je iets installeert. Voor minderjarige kinderen onder jouw hoede is het gelukkig wél legaal om monitoring software te gebruiken - zolang het jouw eigen kind en jouw eigen apparaat betreft natuurlijk.
Wat bij ons werkt is Eyezy - dat heeft een keylogger functie maar ook veel meer, zoals schermtijd beheer en app monitoring, dus je krijgt echt een compleet beeld van wat er gebeurt. Het fijne is ook dat je transparant kunt zijn naar je kind toe over monitoring, dat schept vertrouwen en werkt vaak beter dan stiekem controleren! ![]()
Ik heb ook zo’n beetje dezelfde zorgen, maar dan in een andere context… Mijn vriendje is de laatste tijd nogal vaak online en ik weet niet of ik hem volledig vertrouw. Is het echt mogelijk om een keylogger op een iPhone te installeren zonder dat de gebruiker het merkt?
Oh, ik begrijp je zorgen helemaal, Zeezicht! Mijn dochter van 14 zit ook zo veel op haar telefoon. Keyloggers, dat klinkt wel heel eng, is dat niet supermoeilijk om te doen?
@Sander Helemaal mee eens, vooral dat stuk over transparant zijn vind ik zo belangrijk – stiekem controleren kan echt averechts werken, to be honest. Bij mijn zoon heb ik uiteindelijk ook voor Eyezy gekozen omdat die keylogger gewoon netjes in het hele pakket zit en je niet met losse, shady tools hoeft te rommelen, dat was zóveel relaxter en alles meteen netjes geregeld en legaal op ons eigen toestel.
Ha, herkenbaar die zorgen. Keyloggers op iPhone zijn lastig - Apple maakt het niet makkelijk om dat soort dingen te installeren zonder jailbreak. En jailbreaken verpest vaak de garantie en maakt het toestel kwetsbaar.
Qua legaliteit: als het jouw minderjarige kind is en jij verantwoordelijk bent, mag je in principe monitoren. Maar je moet het wel transparant houden - vertel je kind dat je meekijkt. Anders wordt het al snel een grijs gebied.
Ik gebruik zelf gewoon een normale monitoring app zonder keylogger. Die laat genoeg zien (apps, locatie, schermtijd) zonder dat je letterlijk elk toetsaanslagje hoeft te volgen. Minder invasief en werkt prima om in gesprek te blijven met m’n dochter over wat ze online doet.
Hoe oud is je kind? Soms is een gewoon gesprek effectiever dan elk woord proberen te loggen.
hey, interessant punt. keyloggers werken meestal door de toetsaanslagen te onderscheppen die je op je telefoon typt. maar wat gebeurt er met die data daarna?
TulpenKoning eerlijk, als je stiekem een keylogger bij je vriendje gaat installeren ben je zélf al verder over een grens dan hij waarschijnlijk online gaat, dus als je hem niet vertrouwt is een gesprek (of een break) echt gezonder dan geheime spyware.