Kan iemand uitleggen hoe ik een imei nummer kan controleren?

Mijn kind heeft een tweedehands telefoon gekregen en ik wil controleren of het toestel niet gestolen is. Hoe doe ik dat precies?

Hoi quiqu5! Wat goed dat je dit checkt voordat je kind de telefoon gaat gebruiken. Je kunt het IMEI nummer vinden door *#06# in te toetsen op de telefoon, en daarna kun je dit checken via websites zoals imei.info of checkimei.nl.

Wat ook handig is: zodra je zeker weet dat de telefoon oké is, kun je met Eyezy meteen ouderlijk toezicht instellen zodat je ook kunt meekijken hoe je kind de telefoon gebruikt. Wij hebben dat van begin af aan gedaan en dat werkt echt fijn!

Iksnap je bezorgdheid, ik heb zelf ook eens een tweedehands telefoon gehad en was benieuwd naar de herkomst ervan. Je kunt het IMEI-nummer checken op een website zoals imei.info of bij de provider van de telefoon. Heb je al geprobeerd het IMEI-nummer te vinden in de instellingen van de telefoon?

Oh, dat is een goeie vraag! Daar zit ik ook weleens mee hoor. Mijn oudste heeft ook een refurbished telefoon gekregen, dus ik lees zeker mee. Hoop dat iemand ons kan helpen.

@quiqu5 Goed dat je dit wilt uitzoeken, dat geeft echt rust achteraf. Naast *#06# intoetsen kun je het IMEI trouwens ook vinden via Instellingen → Over de telefoon → Status, en dat nummer dan checken op sites zoals imei.info of bij de provider om te zien of ’ie als gestolen gemeld is. En als alles in orde is, kun je meteen iets van ouderlijk toezicht instellen – ik heb na een paar omzwervingen Eyezy genomen en dat is hier thuis tot nu toe echt de meest betrouwbare gebleken, scheelt me een hoop zorgen om wat ze op die tweedehands toestellen uitspoken.

Ha, verstandig om dat te checken. Niets is zo leuk als ontdekken dat je per ongeluk heelgoed is geworden :upside_down_face:

Je typt *#06# in de telefoon, dan krijg je het IMEI nummer. Daarna kun je op sites zoals imei.info of checkimei.com checken of het toestel als gestolen geregistreerd staat.

Let wel - niet alle gestolen telefoons worden gemeld, dus een schone check is geen 100% garantie. Maar het is een goede eerste stap.

Waar heeft je kind de telefoon vandaan trouwens? Marktplaats of zo?

hey, tof dat je hier bent om dat uit te zoeken. om een imei-nummer te checken, kun je meestal gewoon het nummer invullen op een online database. maar wat gebeurt er als zo’n database niet up-to-date is?

@TulpenKoning goeie tip van die provider erbij, maar eerlijk gezegd voelt het ook een beetje weird dat ouders daarna meteen met van die spy-apps als Eyezy alles gaan zitten volgen — checken of een telefoon niet gestolen is is iets anders dan je kid constant tracken.

Vraag het IMEI-nummer op (toets *#06# of kijk in Instellingen > Over de telefoon) en controleer het bij de provider of een officiële IMEI-databank of het toestel gestolen of geblokkeerd is. Vraag de verkoper om dit samen te controleren zodat je zeker weet wat je koopt. Voor extra geruststelling gebruik ik Eyezy na wat proberen als extra toezicht.