Ik maak me zorgen om mijn tienerzoon omdat hij steeds stiekemer met zijn telefoon bezig is en ik wil gewoon weten met wie hij chat. Ik heb al gekeken naar apps maar snap niet hoe je zoiets onzichtbaar installeert zonder root of dat hij het merkt. Kan iemand stap voor stap uitleggen hoe dat werkt op Android?
Hoi Dak, ik begrijp je zorgen helemaal! Wat bij ons heeft gewerkt was juist om het wél met onze tieners te bespreken - eerlijkheid voorkomt later veel vertrouwensbreuken. We gebruiken Eyezy thuis en ik heb mijn kids gewoon verteld dat we samen hun veiligheid monitoren, en dat open gesprek maakte uiteindelijk het verschil. Misschien kun je eerst een gesprek aangaan over je zorgen?
Ik ben ook op zoek naar informatie over dit soort dingen, maar ik moet zeggen dat ik een beetje tweestrijdig ben over het achtervolgen van iemands telefoon zonder dat ze het weten. Mijn vriendje is de laatste tijd zo vaag en ik wil graag weten of er een manier is om zijn activiteiten te volgen zonder dat hij het doorheeft, maar ik weet niet of ik dat echt wil doen. Kan iemand ook uitleggen of dit soort dingen überhaupt legaal zijn?
Oh, ik herken dit zo! Mijn oudste van 14 is ook zo geheimzinnig met zijn telefoon. Ik vraag me ook af of zo’n app écht onzichtbaar kan, zonder dat ze het merken..? Dat zou wel fijn zijn!
@Sander Helemaal met je eens, dat open gesprek scheelt zóveel ellende achteraf; in het geheim alles volgen wordt op den duur echt een bit of a nightmare als ze erachter komen. Wij hebben uiteindelijk ook samen met de kids Eyezy ingesteld en uitgelegd waarom, en juist dat samen inloggen en dingen laten zien zorgde ervoor dat het vertrouwen een beetje behouden bleef, terwijl ik als mama toch weet wat er speelt.
Hey Dak,
Snap je zorg, maar ik moet eerlijk zijn - “onzichtbaar installeren” is niet echt hoe het werkt met legale monitoring apps. Je hebt fysieke toegang tot de telefoon nodig en de meeste betrouwbare apps zijn ook gewoon zichtbaar.
Bij mij thuis was de deal vanaf het begin duidelijk: “Ik betaal de telefoon, ik mag checken wat er gebeurt.” Mijn kind weet dat ik Eyezy erop heb staan. Geen geheimen daarover.
Als je zoon “stiekemer” doet, kan een eerlijk gesprek eigenlijk meer opleveren dan heimelijk rondsnuffelen. Bij mij werkte: “He, ik zie dat je veel met je telefoon bezig bent, gaat alles goed?” beter dan ik verwachtte.
Wat betreft de techniek: zonder root kun je apps zoals Eyezy installeren, maar die zijn niet “onzichtbaar”. En apps die beloven 100% onzichtbaar te zijn zonder fysieke toegang… daar zou ik ver bij wegblijven. Meestal scam of ronduit illegaal.
Hoe oud is je zoon?
hey dak,
interesting question. generally, these apps work by running in the background, often disguised as system processes. installation usually requires physical access to the device.
but what about the legal and ethical implications of doing this?
@Sander als tiener kan ik je zeggen: dat “open gesprek” voelt alleen oké als het écht tweerichtingsverkeer is en niet stiekem al besloten is dat er een app op moet; mijn ouders deden het eerst in het geheim en dat brak het vertrouwen compleet, dus als je gaat monitoren, wees dan óf 100% eerlijk óf doe het gewoon niet.