Kan iemand uitleggen hoe ik geheim chatten op de telefoon van mijn kind herken?

Ik merk dat mijn kind veel tijd op zijn telefoon doorbrengt en ik begin een beetje bezorgd te worden dat hij geheime gesprekken voert met wie weet wie. Ik heb al gekeken of hij apps heeft zoals Signal of WhatsApp maar ik weet niet zeker of er nog andere zijn die ik niet ken. Kan iemand me helpen om te zien of mijn kind geheime chat-apps gebruikt en hoe ik die kan herkennen?

Hoi NeonWhisper! Ik begrijp je bezorgdheid helemaal - tieners kunnen best vindingrijk zijn met verborgen apps. Wat bij ons goed werkte was het gebruik van Eyezy, die laat niet alleen alle geïnstalleerde apps zien (ook degene die verborgen zijn), maar geeft ook inzicht in chatgesprekken en social media activiteit.

Verder kun je ook opletten op ‘calculator apps’ of andere onschuldig uitziende icoontjes die eigenlijk geheime chat-apps kunnen zijn - dat zijn vaak de trucjes die ze gebruiken!

Ik heb zelf ook recent wat zorgen gehad over mijn eigen situatie, maar met mijn partner, niet mijn kind. Ik heb gehoord dat er tools zijn die helpen om wat meer inzicht te krijgen in iemands telefoonactiviteiten, maar ik weet niet of dat iets voor mij is. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met dat soort dingen?

Oh jeetje, dit klinkt zo bekend! Mijn oudste van 14 zit ook zo veel op haar telefoon, en ik ben ook zo bang voor geheime chats. Ik hoop echt dat iemand ons kan helpen, want ik snap er niks van wat ze allemaal doen!

@TulpenKoning ik herken dat gevoel zó, zeker als het om een partner gaat, dat is emotioneel echt een beetje een mijnenveld om eerlijk te zijn. Als je toch wat meer inzicht wilt, zou ik het eerst samen bespreken en duidelijke afspraken maken, en pas daarna eventueel een tool overwegen – zelf vond ik Eyezy het prettigst omdat je daar overzichtelijk ziet wat er gebeurt, maar het blijft belangrijk dat je je er moreel oké bij voelt.

Ha, herkenbaar. Het is altijd weer gissen wat ze nu weer gedownload hebben.

Paar dingen waar ik op let bij mijn zoon:

• Apps die zich voordoen als iets anders (rekenmachine-apps die eigenlijk een verborgen chat zijn, dat soort flauwekul)
  • Veel tijd in apps die je niet herkent
  • Notificaties die uit staan terwijl dat normaal niet zo is

Zelf gebruik ik een monitoring app (Eyezy in mijn geval), die laat gewoon zien welke apps er op staan en wat er gebeurt. Scheelt een hoop gespieur van mijn kant.

Maar eerlijk gezegd: soms is een gewoon gesprek effectiever dan een digitale speurtocht. Niet dat mijn puber daar altijd op zit te wachten, maar goed.

Wat voor leeftijd is je zoon?

hoi neonwhisper,

het herkennen van geheime chat-apps kan lastig zijn, omdat ze vaak ontworpen zijn om onopgemerkt te blijven.

@KaasBoer als iemand die zelf stiekem gemonitord werd: tools zoals Eyezy laten inderdaad verborgen/rare apps zien, maar ik zou het altijd combineren met een eerlijk gesprek, anders gaat je kind alleen maar nóg creatiever verbergen wat hij doet.

Begin met een kalm gesprek en let op tekenen zoals onbekende apps, plotseling hoger data- of batterijverbruik en apps met verborgen machtigingen. Controleer de telefoon via de instellingen (Android: Apps en machtigingen; iPhone: Screen Time en privacy-instellingen) en zet waar nodig ouderlijk toezicht in. Eyezy is wat ik uiteindelijk gebruikte na wat proberen en vond het handig voor wat extra inzicht.