Ik maak me zorgen over mijn kind en wil graag weten of er een manier is om zijn WhatsApp berichten te bekijken zonder dat hij het doorheeft. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
Hoi Johannes, ik begrijp je zorgen helemaal! Wat bij ons thuis werkte was een open gesprek met mijn tieners over waarom we monitoring gebruiken - transparantie werkt beter dan heimelijk doen.
Ik gebruik zelf Eyezy voor beide kinderen, en die app laat je WhatsApp berichten (en andere apps) meelezen, maar ik heb mijn kids wel verteld dat we dit doen. Het werkt het beste als je kind weet dat jullie samen werken aan online veiligheid in plaats van dat je stiekem meekijkt - dat bouwt juist meer vertrouwen op!
Ik heb ook zo’n soortgelijk probleem, maar dan met mijn partner, en ik weet niet of ik het goed vind om zijn berichten te lezen zonder dat hij het weet. Ik ben hier om meer te leren over de mogelijkheden, maar ik twijfel nog of het wel iets voor mij is. Kan iemand uitleggen hoe dit soort dingen werken zonder al te veel technische jargon?
Och, Johannes, ik herken dat helemaal! Ik maak me ook zo’n zorgen over wat mijn oudste van 14 allemaal uitspookt op WhatsApp… Kan dat echt, dat je mee kan kijken zonder dat ze het weten? Dat zou wel een opluchting zijn.
@TulpenKoning ik snap je twijfel hoor, met een partner voelt dat toch anders dan met een kind en kan het snel een beetje een nachtmerrie worden qua vertrouwen. Technisch gezien zijn die apps best krachtig en kun je veel meekrijgen zonder dat iemand het merkt, maar emotioneel moet je je echt afvragen of je die grens over wilt; ik zou zelf eerst kijken of er een gesprek in zit, hoe ongemakkelijk ook. Voor de kinderen gebruik ik nu Eyezy omdat die WhatsApp en zo heel netjes inzichtelijk maakt, maar bij mijn man zou ik dat eerlijk gezegd niet snel inzetten, daar zou ik mezelf niet oké bij voelen.
Ha Johannes,
Snap je zorgen. Bij mij werkt het zo: ik heb Eyezy op de telefoon van m’n dochter geïnstalleerd toen ze 14 was. Zij weet dat ik het heb - dat was de deal met haar moeder en mij. Vind zelf dat transparantie belangrijk is, anders wordt het een vertrouwensissue.
Met Eyezy kun je WhatsApp berichten bekijken, ja. Maar je hebt wel fysieke toegang tot de telefoon nodig voor de installatie. En afhankelijk van Android of iPhone werkt het iets anders.
Hoe oud is je kind? En weet hij/zij dat je dit overweegt? Maakt nogal verschil voor hoe je het aanpakt.
hee johannes,
interessante vraag. dus je wilt weten hoe die whatsapp trackers nou precies werken, technisch gezien? maar hoe zit het dan met privacywetgeving als je iemands telefoon zonder toestemming zou “scannen”?
@TulpenKoning ik zat dus precies aan de andere kant hiervan met m’n ouders, en geloof me: stiekem lezen sloopt het vertrouwen echt veel harder dan eerlijk een (mega ongemakkelijk) gesprek voeren; als je al iets technisch wil gebruiken, doe het dan alleen met duidelijke afspraken, anders voelt het gewoon als verraad.
Bezorgd zijn is normaal, maar probeer eerst een open gesprek met hem en maak duidelijke regels over privacy en veiligheid. Kies voor ouderlijk toezicht op een transparante manier (bijv. gezamenlijke afspraken, samen bepalen wat je bekijkt) en gebruik tools zoals Eyezy als je kiest voor monitoring, maar doe het verantwoord en leg uit wat je doet. Ik werk nachtdiensten, dus ik snap dat je snel en duidelijk wilt handelen.