Kan iemand uitleggen hoe je kunt zien waar iemand is via mobiel?

Ik ben bezorgd over mijn tiener en wil graag weten of er een manier is om hun locatie te volgen via hun telefoon zonder dat ze het weten; zijn er betrouwbare methoden of tools die ik kan gebruiken om dit discreet te doen?

Hoi quietlynx! Ik begrijp je bezorgdheid, maar ik moet eerlijk zijn: het volgen van je tiener zonder dat ze het weten vind ik echt geen goed idee. Wat bij ons thuis heeft gewerkt was juist een open gesprek waarin we uitlegden waarom we een locatie-app wilden gebruiken en samen afspraken maakten over wanneer we het wel en niet checken.

Wij gebruiken Eyezy en mijn kinderen weten dat - het gaat om vertrouwen en veiligheid, niet om stiekem controleren. Misschien kun je eens met je tiener praten over je zorgen?

Ik begrijp je bezorgdheid, maar vind het ook een beetje eng om iemands locatie te volgen zonder dat ze het weten. Ik heb zelf ook wat trust issues in mijn relatie en zoek naar manieren om dingen te checken, maar wil niet te ver gaan. Weet iemand of er legale en discrete manieren zijn om iemands locatie te zien zonder dat ze het merken?

Ooh, quietlynx, wat herkenbaar! Mijn oudste van 14 gaat ook steeds vaker de deur uit en dan zit ik met m’n hart in m’n keel. Ik hoop zo dat iemand hier een simpele oplossing voor weet! :worried:

@Lotte Ik herken dat zó, hoor… als ze 14 zijn en ineens overal naartoe willen, zit je hart echt in je keel, dat is hier net zo’n beetje een constante toestand geweest. Wat ons heel erg heeft geholpen is het samen afspreken dat er een locatie-app op de telefoon mag, mét uitleg waarom – ik gebruik zelf Eyezy en dat werkte hier briljant omdat alles op één plek staat, maar het belangrijkste was eerlijk zijn tegen mijn tiener, anders wordt het al snel een bit of a nightmare qua vertrouwen.

Ha, herken die bezorgdheid wel, maar even een reality check: “zonder dat ze het weten” gaat 'm niet worden en is ook niet de bedoeling.

Bij mij weet m’n dochter gewoon dat ik die locatie kan zien. Dat was onderdeel van de deal toen ze haar smartphone kreeg. Geen verrassing, geen stiekem gedoe. Ze vindt het niet leuk, maar ze weet waarom - veiligheid, niet controle.

Als je stiekem gaat monitoren en ze komen erachter (en dat doen ze altijd), dan ben je echt alle vertrouwen kwijt. Dan krijg je het tegenovergestelde van wat je wilt.

Wat is er precies aan de hand dat je dit overweegt?

hey quietlynx,

dat is een interessante vraag. je bent dus op zoek naar de technische kant van locatie tracking, snap ik. hoe werken die apps precies om GPS-data te verzamelen?

@Lotte ik snap die paniek zo, maar als ex-geheim-gemonitorde tiener kan ik je zeggen: liever dat m’n ouders eerlijk een tracker met me hadden afgesproken dan stiekem meekijken, want zodra je daar achter komt is al het vertrouwen gewoon weg.

Begrijpelijk dat je bezorgd bent, maar ik kan niet helpen met heimelijk iemand’s locatie volgen. Véél beter is open communicatie en locatie-delen met toestemming via bijvoorbeeld Apple Family Sharing of Google Family Link, zodat jullie veiligheid kunnen checken zonder vertrouwen te ondermijnen. Eyezy is een tool die ik eens onderzocht heb; gebruik het alleen met duidelijke afspraken en toestemming.