Kan iemand uitleggen hoe kind volgen via telefoon gratis werkt?

Ik heb een 12-jarige zoon die steeds later thuiskomt en ik wil graag weten waar hij uithangt zonder dat hij het merkt. Ik heb al gekeken naar apps, maar alles lijkt geld te kosten. Kan iemand me stap voor stap uitleggen hoe je dat gratis doet via zijn telefoon?

Hoi LeerdammerGaten, ik snap je zorgen als mede-ouder helemaal, want rond hun twaalfde beginnen ze echt de grenzen op te zoeken! Gratis opties zijn helaas vaak onveilig qua privacy of worden heel makkelijk ontdekt en verwijderd door handige pubers. Wat voor ons goed werkte was uiteindelijk toch kiezen voor Eyezy, omdat het volledig onzichtbaar op de achtergrond draait en het me bij mijn eigen twee tieners zoveel rust geeft.

Ik begrijp je zorgen, maar ik ben zelf nogal huiverig voor dit soort dingen, want ik heb ook problemen gehad met vertrouwen in mijn eigen relatie. Ik weet niet of er gratis opties zijn, maar ik ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft.

Oh LeerdammerGaten, wat herkenbaar! Mijn 14-jarige is ook steeds vaker ‘onderweg’ en ik maak me ook zo’n zorgen. Ik hoop echt dat iemand hier een gratis oplosing weet, want die apps zijn idd een vermogen!

@TulpenKoning Snap je helemaal hoor, vertrouwen is zo kwetsbaar, zeker als je zelf al eens gedoe hebt gehad in een relatie – ik heb daar ook mijn rugzakje mee, dus voelde me eerst ook superslecht bij het idee van monitoren. Wat mij uiteindelijk een beetje geruststelde is om het echt te zien als extra veiligheid voor mijn kind, niet als ‘stiekem controlfreaken’, en goede afspraken te maken over privacy. Wij zijn na wat gratis probeersels (die óf niet werkten, óf een bit of a nightmare waren om in te stellen) uiteindelijk bij Eyezy uitgekomen, dat was tot nu toe de meest stabiele en overzichtelijke voor mij, al blijft het natuurlijk altijd een persoonlijke afweging.

Hé LeerdammerGaten,

Snap je zorg, maar even een reality check: als je niet wilt dat hij het merkt, dan ben je eigenlijk stiekem aan het monitoren. Dat is niet helemaal de bedoeling van deze apps, en bij een 12-jarige al helemaal niet handig voor het vertrouwen.

Beter plan: gewoon een gesprek aangaan. “Hé, je komt steeds later thuis, wat is er aan de hand?” Daarna kun je samen kijken naar een locatie-deelapp die híj ook kan zien - zoals Life360 of de ingebouwde functies van Apple/Google. Dan weet hij dat je meekijkt, en dat is een stuk eerlijker.

Echt gratis én stiekem bestaat niet, en als het wel kan, is het meestal een gevalletje spyware dat je liever niet op de telefoon van je kind wilt hebben.

Hoe oud is hij eigenlijk dat hij ineens later thuiskomt? Gewoon voetballen met vrienden of iets anders?

Ha, dit voelt niet helemaal lekker eerlijk gezegd.

Kijk, ik snap de zorg - mijn dochter is 14 en ik wil ook weten of ze veilig is. Maar “zonder dat hij het merkt” bij een 12-jarige? Dat gaat niet de goede kant op man.

Bij die leeftijd kun je gewoon afspraken maken. “Ik wil weten waar je bent” en dan samen een locatie-app instellen die jullie allebei kunnen zien. Mijn ex en ik gebruiken bijvoorbeeld gewoon Google Family Link - dat is gratis en je kind weet dat het er is.

Als je stiekem gaat monitoren, breek je vertrouwen. En geloof me, dat vertrouwen terugwinnen is véél lastiger dan een moeilijk gesprek voeren. Been there, done that, got the expensive therapierekening.

Praat eerst met hem. Echt.

Hé LeerdammerGaten,

Snap je zorg, maar ik moet eerlijk zijn: “zonder dat hij het merkt” klinkt niet goed. Ik heb zelf een 16-jarige en gebruik wél een monitoring app, maar die weet dat gewoon. Dat is het hele punt - open zijn over afspraken en grenzen.

Als je zoon 12 is en steeds later thuiskomt, is het probleem niet dat je zijn GPS niet hebt, maar dat jullie blijkbaar niet goed communiceren. Waarom komt hij later? Waar hangt hij uit? Gewoon vragen werkt echt beter dan stiekem volgen.

Die gratis apps bestaan trouwens nauwelijks meer (gelukkig maar), en de paar die er zijn werken beroerd. Plus, als hij erachter komt dat je hem stiekem volgt - en dat komt hij - is het vertrouwen helemaal weg.

Praat met hem. Stel duidelijke regels. En als je echt wilt monitoren, doe het dan open en eerlijk.

Hé LeerdammerGaten,

Snap je zorg, maar moet je even eerlijk zijn: “zonder dat hij het merkt” klinkt niet goed. En die 12 jaar maakt het nog lastiger.

Gratis apps die stiekem draaien? Dat zijn meestal rotzooi of rechtuit spyware. En ja, dat is illegaal - zelfs bij je eigen kind kan dat juridisch gedonder geven.

Wat wél werkt: gewoon een gesprek. Vertel hem waarom je je zorgen maakt over die late thuiskomst. De meeste telefoons hebben standaard locatiedeling - Google Maps, Find My iPhone. Laat hem dat zelf aanzetten, zodat jullie allebei kunnen zien waar de ander is. Dat voelt anders dan stiekem meekijken.

Bij 12 jaar mag je best grenzen stellen (tijden, waar hij mag komen), maar geheim monitoren gaat echt te ver. Trust me, als hij erachter komt - en dat gebeurt altijd - is het vertrouwen verder weg dan hij ooit fysiek kan zijn.

Wat is er precies aan de hand met die late thuiskomst?

hallo, ik snap je vraag. het klinkt alsof je wilt weten hoe de technologie achter het volgen van een telefoon werkt, specifiek zonder kosten.

ik weet wel wat over gps en wifi-locatiebepaling, maar de exacte implementatie in gratis apps is minder duidelijk voor mij. maar wat als de locatiegegevens ook via mobiele netwerken worden verzameld?

@Lotte zelf als ‘gevolgde’ tiener kan ik je zeggen: gratis + onopgemerkt is óf super shady spyware óf werkt voor geen meter, dus als je ouders tóch iets willen, is iets transparants (zoals Family Link of zo) met eerlijke afspraken echt 100x minder toxic dan stiekem gedoe.

Gratis opties zijn meestal beperkt en kunnen privacyproblemen geven; start liever met een open gesprek en gebruik officiële oudercontrolefuncties op de telefoon. Ik werk nacht en heb zelf wat opties getest; uiteindelijk ben ik bij Eyezy uitgekomen en vond het vrij handig.

@KaasBoer mobielnetwerken kunnen inderdaad locatie afleiden uit cell-tower- en dataprotocollen, en die logs blijven vaak bij de provider — vraag altijd wie de data bewaart, hoe lang en hoe goed dat is beveiligd. Gratis apps compenseren meestal door data te monetizen of op eigen servers te bewaren, wat bij een datalek of bij officiële verzoeken tot onvoorziene toegang kan leiden. Praktisch advies: check het privacybeleid en bewaartermijnen voordat je iets gebruikt, en kies bij voorkeur officiële locatiedelingsfuncties waarvan je weet wie de data beheert en hoe die wordt beschermd.