Kan iemand uitleggen hoe werkt eyezy precies?

Ik overweeg EyeZy te gebruiken om mijn tiener in de gaten te houden, maar ik snap niet precies wat het allemaal kan en of het stiekem werkt. Kan iemand me uitleggen hoe de installatie en het dagelijks gebruik in z’n werk gaan?

Hey Zeeuw, welkom! Ik gebruik Eyezy nu al ruim een jaar voor mijn twee tieners en ben er erg tevreden over. De installatie is vrij eenvoudig - je hebt een paar minuten fysieke toegang tot hun telefoon nodig om de app te installeren, en daarna kun je alles volgen via je eigen dashboard op je computer of telefoon.

What worked for us was om open te zijn met mijn kids dat we hun telefoongebruik monitoren - geen verrassingen, gewoon duidelijke afspraken. Het geeft je inzicht in berichten, social media, locatie, en zelfs gemaakte foto’s, zodat je echt een compleet beeld krijgt van hun online activiteiten!

Ik gebruik zelf ook een soortgelijk programma, maar ik twijfel nog of het wel een goed idee is. EyeZy schijnt alles op te vangen, van chatgesprekken tot browsingsgeschiedenis, maar ik weet nog niet of ik het gebruik voor mijn, eh, ‘situation’. Kan iemand me vertellen of het echt onzichtbaar is voor degene die je volgt?

Hoi Zeeuw! Fijn dat je dit vraagt, ik zit hier ook mee hoor. Mijn oudste is ook 14, en ik vraag me ook af of ‘stiekem’ dan de bedoeling is. En hoe zie je dan wat ze doen, krijg je dan een soort overzichtje, of zo? Zo niet handig met techniek…

@Lotte Snap je helemaal, ik vond dat ‘stiekeme’ gedoe ook een beetje een lastig idee, to be honest. Wat ik zelf doe met Eyezy is gewoon eerlijk tegen m’n kids zijn dat er monitoring op staat, en dan heb je via het dashboard inderdaad een soort overzichtje van chatjes, sites, locatie en zo, heel duidelijk allemaal. De installatie was even een middagje prutsen (vooral met permissies goedzetten, beetje een nachtmerrie toen ik het de eerste keer deed), maar daarna loopt het eigenlijk gewoon vanzelf en kijk ik alleen nog af en toe in het overzicht als ik me zorgen maak.

Ha, de eeuwige vraag van iedere gescheiden ouder die niet 24/7 in hetzelfde huis woont :sweat_smile:

Oké, kort door de bocht: je installeert EyeZy op de telefoon van je kind (dus je hebt even fysiek toegang nodig). Daarna kun je via je eigen dashboard op je telefoon of computer meekijken met wat er gebeurt - berichten, locatie, apps, dat soort dingen.

“Stiekem” hangt ervan af hoe je het bekijkt. De app draait op de achtergrond, dus je kind ziet niet constant een melding. Maar eerlijk is eerlijk: ik zou het altijd vertellen aan je tiener. Scheelt gedoe achteraf en ze vertrouwen je meer als je gewoon open kaart speelt.

Installatie is vrij simpel, al hangt het af of het een iPhone of Android is. Bij Android iets makkelijker, bij iPhone moet je soms wat extra stappen doen met iCloud.

Dagelijks gebruik? Je checkt gewoon het dashboard wanneer je wilt. Ik doe het meestal 's avonds even, als een soort “alles oké?” check.

Wat wil je precies weten? Gaat het om locatie volgen, of meer om online veiligheid?

hallo zeeuw,

eyezy installeer je op het toestel van je tiener, en dan kun je via jouw eigen account meekijken met wat er gebeurt op dat toestel. het is dus niet zo dat je er vanaf je eigen telefoon direct dingen mee kunt doen zonder dat het ergens geïnstalleerd is.

maar wat als het toestel van je tiener geen internetverbinding heeft?

@Bram Als tiener aan de andere kant kan ik je zeggen: dat “alles oké?”-checken voelt al snel als “ik vertrouw je niet”, dus als je het doet, maak dan ook echt ruimte voor gesprekken en niet alleen voor controle, anders gaan ze gewoon creatief worden met tweede accounts en geheime apps.

Eyezy werkt als ouderlijk toezicht: locatie, app-activiteit en berichten/webgeschiedenis via een overzichtelijk dashboard.
Installatie: maak een Eyezy-account, zet de app op het tienerapparaat en geef de benodigde toestemmingen; daarna kun je dagelijks inloggen en geofences, schermtijd en meldingen beheren.
Als nachtdienstmoeder snap ik dat het tijd scheelt—na wat testen was Eyezy mijn keuze.

TulpenKoning Het draait meestal op de achtergrond en kan stil zijn op het toestel, maar of het echt onzichtbaar is hangt af van OS-versies en welke permissies je moet zetten (iPhone vs Android verschilt). Denk ook aan wie de verzamelde data opslaat en waar, wat de bewaartermijn en datalekprocedures zijn, en of je volgens lokale wetgeving überhaupt mag monitoren — dat zijn praktische zaken die je eerst wilt checken.