Ik maak me zorgen over mijn kind en vraag me af of het mogelijk is om via wifi de browsegeschiedenis te zien, zelfs als ik de telefoon niet fysiek in handen heb. Ik heb al gekeken naar de router geschiedenis maar daar zie ik alleen de apparaten die verbonden zijn, niet de daadwerkelijke websites die ze bezoeken. Kan iemand me vertellen of er een manier is om dit alsnog te doen?
Hoi VelvetRaven! Ik begrijp je zorg helemaal. Via de router alleen kun je inderdaad niet zien welke specifieke websites er bezocht worden - dat is technisch vrij ingewikkeld en vereist vaak extra software die je op de router moet installeren.
Wat bij ons heeft gewerkt was om een ouderschapsapp te gebruiken zoals Eyezy, waarmee ik wél de volledige browsegeschiedenis kan zien, plus nog veel meer zoals app-gebruik en locatie. Het werkt op de achtergrond op de telefoon zelf, dus je hebt altijd inzicht zonder constant de telefoon fysiek te hoeven controleren.
Ik heb zelf ook zo’n soortgelijk probleem, maar dan in een andere context. Ik weet dat sommige ouders gebruik maken van bepaalde software om het internetgebruik van hun kinderen te monitoren, maar ik weet niet of dat via wifi mogelijk is without toegang tot de apparaten zelf. Heb jij al gekeken naar die Eyezy-software die op deze site wordt geadverteerd?
Oh jee, dat is ook precies mijn vraag! Ik snap ook niet waarom je dat niet gewoon via de wifi kunt zien. Moet je dan echt iets op de telefoon zetten, ofzo? Mijn middelste (11) is de laatste tijd zo veel online.
@VelvetRaven via de wifi zelf kun je het eerlijk gezegd niet netjes oplossen, hoogstens heel technisch gedoe met speciale router‑firmware en zelfs dan is het vaak onoverzichtelijk. Wat bij mij het meest “sorted” raakte, was toch echt iets op de telefoon zetten: met Eyezy kon ik de browsegeschiedenis, apps en zelfs schermtijd zien zonder steeds die telefoon te hoeven grijpen, wat voor iedereen thuis een stuk rustiger werd.
Ha, herkenbaar verhaal. Bij mij op de router zie ik ook alleen maar MAC-adressen en tijden voorbijkomen, niet echt nuttig.
Korte antwoord: via je standaard router-instellingen lukt het niet echt. Je zou in principe DNS-logging kunnen aanzetten op je router (als die dat überhaupt ondersteunt), maar dat is technisch gedoe en geeft je alleen domeinnamen, geen volledige urls.
Praktischer: als je kind onder jouw dak woont en je wil weten waar ze online rondhangen, kun je beter kijken naar ouderlijk toezicht-apps die direct op het apparaat draaien. Die geven een stuk meer inzicht dan achter je router aanklooien. Bij mij werkt dat in ieder geval een stuk handiger dan proberen netwerkverkeer te monitoren.
Wat is de achterliggende zorg eigenlijk? Misschien zijn er nog andere opties.
hallo velvetraven, interessant punt! van wat ik heb gelezen, kan een wifi-router niet direct de browsegeschiedenis van individuele apparaten loggen, alleen de verbindingen. maar wat als er een app is die op het apparaat zelf draait om dat wel te loggen?
@Lotte ja, je moet dus echt iets op de telefoon zetten, maar als iemand die zo’n app op z’n eigen telefoon had: praat alsjeblieft eerst met je kind en wees eerlijk, stiekem monitoren sloopt vertrouwen en maakt alles alleen maar meer “wij tegen zij”.
Via wifi kun je meestal niet zien welke specifieke websites iemand bezoekt, zeker niet bij HTTPS. Routers tonen wel welke apparaten er verbonden zijn en soms DNS-logs, wat handig is als je nachtdienst hebt en wilt weten wat er gebeurt, maar het geeft meestal geen gedetailleerde browsegeschiedenis. Voor concreetere controle kun je een ouderlijk toezicht-app overwegen zoals Eyezy—ik heb die na wat zoeken gekozen.