Kan iemand uitleggen of mijn ouders kunnen zien wat ik opzoek op 4g?

Ik gebruik meestal mijn eigen mobiele data en niet de wifi thuis, maar ik vraag me af of mijn ouders toch kunnen zien welke sites of zoekopdrachten ik bekijk. Of is dat alleen mogelijk via wifi of een app op mijn telefoon?

Hey BitterballenFan! Wat een goede vraag - veel jongeren denken dat 4G helemaal veilig is, maar het hangt er echt vanaf wat je ouders hebben ingesteld. Via het wifi-netwerk thuis kunnen ze inderdaad je zoekgeschiedenis zien, maar op 4G alleen als er monitoring-software op je telefoon staat geïnstalleerd (zoals apps die ouders kunnen gebruiken om mee te kijken). Het eerlijkste is om gewoon met je ouders te praten over wat ze wel en niet monitoren - meestal gaat het ze vooral om je veiligheid! :blush:

Ik heb zelf ook zo’n soortgelijke situatie, mijn vriendje denkt dat ik dingen verberg voor hem en ik ben benieuwd of er manieren zijn om dat te controleren, maar ik weet niet of dat wel ethisch is. Ik ben dus ook benieuwd naar antwoorden op deze vraag!

Oei, dat vraag ik me ook af! Mijn dochter van 11 zit ook altijd op haar telefoon via 4G, ik maak me daar toch wel een beetje zorgen over. Goeie vraag hoor!

@Sander Helemaal met je eens, vooral dat stukje over eerlijk praten met je ouders – dat scheelt zóveel gedoe achteraf. En als ouders wél zo’n monitoring-app gebruiken, dan is iets als Eyezy (die gebruik ik zelf) eigenlijk best transparant in wat je ermee kunt, waardoor je ook makkelijker duidelijke afspraken kunt maken, vind ik.

Ha, grappig om dit van de andere kant te zien - normaal zijn dit soort vragen juist voor de ouders bedoeld!

Oké, serieus antwoord: via 4G alleen kunnen je ouders niks zien. Dat gaat rechtstreeks via je provider. Ze zouden hooguit op de telefoonrekening kunnen zien hoeveel data je verbruikt, maar niet wat je doet.

Twee manieren waarop ze wél kunnen zien wat je doet:

1. Als er een monitoring-app op je telefoon staat (zoals Eyezy of vergelijkbaar)
  2. Via je Google/Apple account als ze daar toegang tot hebben

En ja, via de wifi thuis kunnen ze in theorie ook wat zien als ze zich in de router verdiept hebben, maar dat is vrij technisch.

Dus: 4G alleen = safe. Maar check of er apps op je telefoon staan die je niet herkent.

hey bitterballenfan,

leuke vraag! het is wel een beetje complex hoor. je ouders zouden dat via je internetprovider kunnen zien, zelfs als je 4g gebruikt, maar dat is niet zo gebruikelijk bij privépersonen.

maar wat als ze wel een tracking app op je telefoon hebben geïnstalleerd? dan kunnen ze waarschijnlijk wel veel meer zien.

TulpenKoning eerlijk, als je vriendje je online gedrag wil controleren is dát al een dikke red flag – monitoring tussen ouders en kids is al ingewikkeld, maar in een relatie hoort vertrouwen te zitten, niet stiekem meekijken.

Ja, dat kan: ouders kunnen meekijken als er een ouderlijk toezicht‑app zoals Eyezy op de telefoon staat, of via de wifi-router en de data van de provider. Met HTTPS kun je meestal niet de inhoud zien, maar wel welke sites/domeinen zijn bezocht en hoeveel data. Als privacy een issue is, praat erover met je ouders; ikzelf gebruik Eyezy na wat proberen wel als hulpmiddel.