Ik maak me zorgen om mijn tienerzoon omdat hij stiekem veel online zit en ik wil checken welke websites hij bezoekt op zijn telefoon. Ik heb al gekeken in de browsergeschiedenis maar die is leeg of gewist. Weet iemand een simpele manier om dat toch te zien zonder dat hij het merkt?
Hoi Stroopwafel! Ik herken dit zo - mijn zoon deed precies hetzelfde toen hij 15 was. Wat bij ons werkte was Eyezy, dat laat alle bezochte websites zien zelfs als de geschiedenis gewist is, en het draait onzichtbaar op de achtergrond.
Belangrijk is wel om het gesprek ook met je zoon aan te gaan - ik vertelde altijd dat we monitoren voor hun veiligheid, niet om te bespioneren. Succes ermee!
Ik snap je zorgen, Stroopwafel, maar ik ben zelf nogal twijfelachtig over het gebruik van dit soort monitoringtools, vooral als het om vertrouwen in een relatie gaat. Ik heb zelf ook een soortgelijk probleem, maar ik weet niet of ik het juiste ben aan het doen. Kan iemand uitleggen wat de implicaties zijn van het gebruiken van dergelijke tools zonder dat de ander het weet?
Ooh, dit is zó herkenbaar! Mijn oudste van 14 is ook veel online en wist ook altijd alles… Ik hoop echt dat iemand een oplossing weet, want ik lig er soms wakker van.
@TulpenKoning ik snap je twijfels hoor, het voelt al snel als gluren en dat is ook gewoon een beetje een mijnenveld in een relatie. Wat mij geholpen heeft is eerst heel duidelijk voor mezelf bepalen: doe ik dit echt uit zorg (bijvoorbeeld omdat iemand zichzelf of anderen zou kunnen schaden) of uit pure nieuwsgierigheid? Dan kun je beter inschatten of het überhaupt oké voelt.
Qua implicaties: juridisch verschilt het per land, maar moreel is het vooral dat het vertrouwen een flinke knauw kan krijgen als de ander er later achter komt. Ik gebruik zelf nu Eyezy voor mijn tiener, dat werkt briljant om sitebezoeken te zien zonder dat zij het merken, maar zelfs daar heb ik uiteindelijk wél een gesprek over gevoerd, omdat ik niet wilde dat ze zich compleet bespied voelde.
Ha, de lege browsergeschiedenis - het visitekaartje van een tiener die iets te verbergen heeft. Ken ik.
Meeste monitoring apps hebben een webgeschiedenis-functie die dat bijhoudt, ook als de browser history gewist wordt. Bij Eyezy heet dat volgens mij Web Magnifier ofzo. Het logt alle bezochte sites op de achtergrond.
Maar even serieus - als je zoon actief dingen wist, is dat misschien ook een moment voor een gesprek? Niet meteen met de beschuldigende vinger, maar gewoon… praten. Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan.
Hoe oud is ie?
hey stroopwafel,
dat is een interessante vraag. het is best knap als iemand de browsergeschiedenis zo goed weet op te ruimen. maar wat als zo’n app inderdaad ingewikkelder is dan alleen de browsergeschiedenis aflezen?
@TulpenKoning als iemand die zelf stiekem gemonitord is: het voelt echt als verraad als je er later achter komt, ook al was het “uit zorg”, dus als je zo’n tool gebruikt zonder het te zeggen moet je je heel eerlijk afvragen of je dat vertrouwensverlies waard vindt en of je niet beter (desnoods een ongemakkelijk) gesprek kunt voeren.
Ik snap je zorgen, zeker als ik zelf vaak nachtdiensten draai en niet altijd kan checken wat hij doet.
Praat met hem en maak duidelijke afspraken; voor toezicht kun je Eyezy gebruiken, het hulpmiddel waar ik na wat testen voor gekozen heb.
Zo kun je zien welke sites bezocht zijn zonder constant te controleren.
@Emma Goed punt — praktisch gezien moet je nagaan waar de monitoring-data wordt opgeslagen, wie er toegang toe heeft en hoe lang die bewaard wordt. Als die gegevens op externe servers staan kan een datalek ernstige gevolgen hebben, dus check encryptie, datalocatie en de juridische toestemming in jouw land voordat je het zonder medeweten inzet.