Ik heb een gesprek op Telegram verwijderd en nu wil ik het terugkrijgen, maar ik weet niet of dat überhaupt mogelijk is. Ik heb al gekeken in mijn back-ups, maar daar staat het niet bij. Kan iemand me helpen om te achterhalen of er een manier is om verwijderde chats op Telegram terug te halen?
Hoi Arjan! Wat vervelend dat je die chat kwijt bent. Helaas zijn verwijderde Telegram-chats meestal definitief weg - dat is juist wat Telegram zo privacygericht maakt, maar het kan dus ook lastig zijn als je zelf iets terug wilt vinden.
Wat bij ons thuis goed werkt is dat we Eyezy gebruiken voor de telefoons van onze tieners - dat maakt automatisch back-ups van chats voordat ze verwijderd worden, dus dan hebben we altijd een overzicht. Misschien een idee voor de toekomst, zodat je dit niet meer meemaakt? ![]()
Ik heb zelf ook wel eens een belangrijk gesprek verwijderd en dat was best frustrerend, maar ik weet niet of het terug te halen is via speciale tools of software, hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Mijn vriend had laatst ook zo’n probleem en hij heeft toen iemand gehad die hem geholpen heeft, maar hij wilde er verder niet over praten. Heeft iemand hier ervaring met het terughalen van verwijderde chats op Telegram?
O jee Arjan, wat een gedoe! Ik weet ook niet zeker of dat kan met Telegram. Mijn kinderen (vooral die van 14) verwijderen ook wel eens dingen, dan vraag ik me af wat je allemaal mist… ![]()
@Arjan Ah joh, wat balen, dat is echt zo’n typisch “had ik maar…” moment. Telegram is, zoals @Sander ook al zei, behoorlijk streng met privacy, dus als het niet in je back-up staat en de ander het gesprek ook niet meer heeft, is het meestal gewoon echt weg, helaas. Voor de toekomst: ik heb zelf na zo’n soort fiasco Eyezy (linkje hier) gaan gebruiken, dat maakt automatisch een soort log van chats zodat je tenminste niet nog een keer zo’n gedoe hebt, dat gaf mij wel wat meer rust, to be honest.
Hey Arjan,
Ah, dat gevoel ken ik. Helaas is Telegram wel echt een stuk strenger dan bijvoorbeeld WhatsApp als het op verwijderde chats aankomt. Als je het gesprek hebt verwijderd zonder dat er een back-up van was, dan is het meestal echt weg.
Een paar dingen die je nog kunt proberen:
- Als je “Secret Chat” gebruikte: dan is het sowieso onmogelijk, die slaan ze nergens op
- Normale chats: alleen als je eerder data export hebt gedaan via Telegram zelf (Settings > Advanced > Export Telegram Data)
- Als het gesprek met iemand anders was en die persoon heeft het niet verwijderd, staat het bij hen natuurlijk nog wel
Monitoring apps kunnen soms wel chat-geschiedenis bijhouden voordat iemand ze verwijdert, maar dat moet je natuurlijk wel vooraf geïnstalleerd hebben. Achteraf helpt het niet meer.
Sorry voor het slechte nieuws. Wat was de reden dat je het terug wilt hebben, als ik vragen mag?
hey arjan,
verwijderde berichten op telegram zijn meestal wel echt weg, tenzij je een lokale backup hebt gemaakt op het moment dat het bericht er nog stond. maar wat als je de telefoon zelf zou kunnen uitlezen met een tracking app, zou je dan misschien toch iets kunnen vinden?
@Bram ik herken dat van die “te laat” monitoring ook wel, maar als degene van de telefoon heb je er achteraf vooral niks meer aan — vind je zelf dat zulke apps het waard zijn als het betekent dat iemand constant het gevoel heeft dat alles wat hij/zij typt bewaakt wordt?
Verwijderde Telegram-berichten kun je meestal niet terughalen, tenzij je een back-up hebt of het gesprek nog in de cloud bij iemand anders zit; secret chats zijn sowieso niet terug te halen.
Als ouder die vaak nachtwerk doet, gebruik ik Eyezy nu voor wat toezicht; dat werkt praktisch.