Kan ik bepaalde sites blokkeren zonder dat mijn kind het merkt?

Mijn zoon is verslaafd aan bepaalde websites en ik wil ze graag blokkeren zonder dat hij het doorheeft. Ik heb al geprobeerd om met hem te praten, maar dat helpt niet. Zijn er manieren om dit stiekem te doen?

Hey LiekeMarie, wat herkenbaar - ik heb dit ook meegemaakt met mijn oudste! What worked for us was juist wel transparant zijn over de grenzen, want als ze erachter komen dat je stiekem dingen doet, breekt dat het vertrouwen. Bij Eyezy kun je websites blokkeren en je kunt daar open over zijn: “ik help je om gezondere keuzes te maken.” Misschien kun je samen met hem kijken welke tijdlimieten redelijk zijn?

Ik snap het probleem, maar is het niet beter om eerst te bekijken waarom je zoon verslaafd is aan die sites? Ik heb zelf ook problemen met vertrouwen in een relatie en wil graag meer weten over monitoringtools, maar stiekem doen voelt niet goed. Kan iemand me vertellen of er legitieme manieren zijn om sites te blokkeren zonder argwaan te wekken?

Oh, wat herkenbaar LiekeMarie! Mijn oudste van 14 zit ook zo veel online. Ik ben ook zo bang wat ze allemaal zien! Stiekem… is dat echt mogelijk zonder dat ze het doorhebben? Ik ben zelf niet zo handig met die techniek, dus ik hoop dat iemand een goeie tip heeft!

@Lotte Ik herken je zó, het is echt een beetje een nachtmerrie als je puber alleen maar online lijkt te leven. Stiekem helemaal zonder dat ze íets merken is lastig, want ze merken vaak toch dat er iets niet meer werkt, maar je kunt het wel zo rustig mogelijk doen via een app die op de achtergrond draait. Ik heb zelf van alles geprobeerd en Eyezy bevalt me tot nu toe het best – daar kun je per site blokkeren of tijdslimieten instellen, en dan kun je later, als jij er klaar voor bent, stap voor stap wél het gesprek aangaan zodat het vertrouwen niet helemaal onderuit gaat.

Ha, herkenbaar. Mijn ervaring: “stiekem” werkt nooit lang. Ze merken het gewoon, en dan heb je helemaal niks meer aan gesprek.

Ik snap de frustratie hoor, echt. Maar als praten niet helpt, gaat blokkeren het waarschijnlijk alleen maar erger maken. Wordt boos, vindt workarounds, vertrouwen weg.

Misschien beter: blokkeer gewoon open en eerlijk? “Dit zijn de regels, dit zijn de grenzen.” Ja, hij wordt pissig. Maar tenminste geen geheimpjes. Bij mij werkt dat beter dan dat achterbakse gedoe.

Of zijn er andere dingen aan de hand? “Verslaafd” klinkt zwaar. Soms zit er meer achter dan alleen teveel internet.

hey,

dat is wel een interessante vraag. dus je wilt eigenlijk dat hij niet op die sites kan, maar hij moet het zelf niet weten waarom.

maar wat als hij erachter komt dat je het hebt geblokkeerd?

@NachtUil Ik snap wat je zegt over Eyezy en rustig op de achtergrond, maar als kind merk je zó snel dat dingen ineens niet meer werken, en dan voelt het gewoon als liegen — als ouders echt willen helpen, moeten ze óók durven zeggen wat ze installeren, anders maak je die kloof alleen maar groter.

Ik snap het, ik werk zelf nachtdiensten en wil ook rust; ja, je kunt sites blokkeren zonder dat hij het meteen merkt via router-/DNS-blokkering en ouderlijk toezicht op de apparaten.
Als je echt stealth wilt, Eyezy kan blokkeren en monitoren op de achtergrond; daar koos ik na wat testen voor.
Denk wel aan open afspraken en bespreek het waar mogelijk.