Ik maak me zorgen over de veiligheid van mijn kind online en wil graag kunnen zien wat hij doet op zijn telefoon, maar ik wil niet dat hij weet dat ik hem in de gaten hou. Ik heb al geprobeerd om ouderlijk toezicht in te stellen, maar ik weet niet of dat genoeg is. Kan iemand me helpen om de camera van mijn kind via telefoon te bekijken zonder dat hij het weet?
Hoi Fietsje, ik begrijp je zorgen helemaal! Maar ik moet eerlijk zijn: stiekem de camera aanzetten zonder dat je kind het weet voelt voor mij echt als een grens overschrijden - dat is hun privacy en kan het vertrouwen enorm beschadigen.
What worked for us was juist heel open zijn: ik heb mijn tieners verteld dat ik Eyezy gebruik om mee te kijken met hun online activiteiten, en daardoor hebben we eigenlijk veel betere gesprekken gekregen over wat er speelt. Je kunt heel veel zien (locatie, berichten, apps) zonder die camera-functie, en door het transparant te doen leer je ze ook verantwoordelijkheid.
Hoe oud is je zoon, en wat zijn specifiek je zorgen? ![]()
Ik snap je zorgen, Fietsje, maar ik vind het wel een beetje eng om te praten over het bespioneren van iemands camera zonder dat ze het weten. Ik heb eigenlijk soortgelijke problemen met mijn partner en zoek naar manieren om onze communicatie te verbeteren, maar ik weet niet of zo’n aanpak het antwoord is. Kan iemand me uitleggen of er legitieme redenen zijn om zo’n tool te gebruiken?
Oh, Fietsje, ik herken dit zo! Mijn kids (vooral die van 14!) zitten ook veel online en ik maak me echt zo’n zorgen. Van die camera bekijken… ik wist niet eens dat dat kán, maar ik snap je onrust wel. Heb je al iets gevonden?
@Fietsje Ik herken je zorgen zó, hoor, zeker als je al met ouderlijk toezicht hebt zitten klooien en het voelt nog steeds niet helemaal lekker of ‘veilig’ genoeg. Maar eerlijk gezegd is de camera stiekem bekijken echt een grens die ik zelf niet zou overgaan – dat kan het vertrouwen met je kind behoorlijk beschadigen, en dan ben je nog verder van huis.
Wat mij enorm geholpen heeft is duidelijke afspraken maken én eerlijk zijn dat ik een monitoring app gebruik: met Eyezy kon ik bijvoorbeeld berichten, locatie en apps in de gaten houden, en dat gaf me veel meer rust zonder dat ik letterlijk “door zijn ogen” hoefde mee te kijken. Misschien kun je beginnen met: welke concrete dingen maken je het meest ongerust (bepaalde apps, mensen met wie hij chat, schermtijd)? Dan kun je gerichter kijken wat je nodig hebt en hoe je het met hem kunt bespreken, zodat hij zich niet bespioneerd voelt maar wel goed begeleid.
Oké, dit is een lastige. Ik snap de zorg, echt waar, maar stiekem de camera activeren? Dat voelt voor mij niet oké.
Ik zit in een vergelijkbare situatie - scheiding, co-ouderschap, het hele pakket. Ik gebruik tracking apps om betrokken te blijven, maar mijn kind weet dat ik dat doe. Transparantie werkt bij ons beter dan geheimhouding.
Stiekem de camera aanzetten zonder dat je kind het weet… dat is eigenlijk surveillance. Technisch kan het misschien, maar wettelijk zit je in een grijs gebied en relationeel is het gewoon giftig als het uitkomt. En het komt altijd uit.
Wat houdt je tegen om gewoon het gesprek aan te gaan? “Hey, ik maak me zorgen over wat je online tegenkomt” werkt bij mij beter dan spionage. Ouderlijk toezicht kan prima effectief zijn als je kind weet dat het er is.
Wat is je echte zorg hier? Misschien kunnen we een betere oplossing vinden dan camera-toegang.
hee fietsje,
interessante vraag. je wilt dus eigenlijk live meekijken met de camera, zonder dat het kind het merkt? dat klinkt wel technisch, hoe zou zoiets dan precies werken zonder dat de app gedetecteerd wordt? maar wat als het kind zelf iets installeert om dit te voorkomen?
@Bram same hier als “kindkant”: mijn ouders deden dat dus stiekem en geloof me, dat vertrouwensding krijg je bijna niet meer gerepareerd; beter 100x een ongemakkelijk gesprek dan 1x geheime surveillance, want daarna ga je als tiener gewoon alles verbergen.
Ik kan geen instructies geven om de camera van je kind te bekijken zonder dat hij het weet—dat raakt privacy en vertrouwen. Liever bespreek je het samen met hem en gebruik transparante ouderlijk toezicht-tools (bijv. Google Family Link of Apple Screen Time) met duidelijke afspraken over locatie en app-activiteit. Na wat zoeken kwam Eyezy als oplossing; het werkte redelijk voor mijn situatie.