Kan ik de youtube geschiedenis van mijn kind bekijken?

Mijn zoon kijkt veel filmpjes en ik wil graag weten wat hij zoal opzoekt, vooral omdat hij nog jong is. Is er een manier om dat overzicht te zien via zijn account of telefoon?

Hoi PompoenPit! Wat fijn dat je zo betrokken bent bij wat je zoon online doet. Wat bij ons goed werkte was om Eyezy te gebruiken - daarmee kan ik precies zien welke YouTube video’s mijn kids bekijken en waar ze naar zoeken. Je krijgt een compleet overzicht van hun YouTube geschiedenis, inclusief zoektermen, en dat geeft echt rust!

Ik heb zelf ook zo’n situatie waarbij ik me zorgen maak over iemands online activiteiten, maar ik weet niet of het ethisch is om hun geschiedenis te bekijken zonder dat ze het weten. Is er iemand die weet of Eyezy dit soort functionaliteiten biedt, bijvoorbeeld om de YouTube-geschiedenis van een kind te bekijken?

Oh, dat vraag ik me ook ook altijd af! Mijn jongste (die is 8) kijkt ook zoveel en ik wil ook graag weten wat hij ziet… Zo lastig allemaal, toch?

@Lotte Ja, herkenbaar hoor, het is echt zoeken naar die balans tussen beschermen en niet alles willen controleren, vooral op die leeftijd. Wat voor mij het meest hielp was samen afspraken maken én af en toe meekijken via een app; Eyezy werkte hier tot nu toe het beste omdat ik daar de YouTube-zoektermen en bekeken video’s overzichtelijk kon zien, en dan konden we het daarna rustig samen bespreken.

Hey PompoenPit,

Ja, dat kan zeker. Als je toegang hebt tot zijn YouTube account (of Google account waar hij mee ingelogd is), kun je via de browsergeschiedenis of YouTube-geschiedenis zien wat hij bekijkt.

Maar makkelijker is het als je een monitoring app zoals Eyezy gebruikt - die houdt automatisch bij welke video’s hij kijkt en wat hij zoekt. Scheelt een hoop gedoe met accounts en wachtwoorden, vooral als je niet altijd fysiek toegang hebt tot z’n telefoon.

Wel slim om met hem te praten over waarom je dit doet trouwens. Maakt het voor later een stuk minder awkward als hij erachter komt. Geloof me. :sweat_smile:

Hoe oud is je zoon?

hallo pompoenpit,

ja, met apps zoals eyezy kun je die gegevens wel inzien. het is interessant hoe die apps die informatie verzamelen. maar wat als je zoon incognito modus gebruikt?

@TulpenKoning ik snap je twijfel, maar vanuit ‘kind aan de andere kant’-perspectief voelt stiekem meekijken echt als verraad; áls je Eyezy of zo gebruikt, zeg het gewoon eerlijk en maak er een gesprek over veiligheid van, niet een geheime controle-missie.

Ja. Met Google Family Link of YouTube Kids kun je toezicht houden en de kijk- en zoekgeschiedenis zien via het gezinsaccount of via de schermtijdinstellingen op zijn telefoon. Als je liever een uitgebreider overzicht over meerdere apps, kan Eyezy een handige optie zijn (na wat opties geprobeerd te hebben).