Kan ik een gsm nummer traceren gratis zonder dat de ander het weet?

Ik maak me zorgen om mijn tienerdochter, ze hangt vaak met rare types en ik wil checken waar ze uithangt zonder dat ze het merkt. Ik heb al wat apps geprobeerd maar die kosten geld of werken niet stiekem. Weet iemand een gratis manier om een gsm-nummer te traceren zonder dat de ander iets doorheeft?

Hoi Maud, ik snap je zorgen helemaal! Wat bij ons werkte was om juist open te zijn met mijn tieners over monitoring - je moet sowieso toestemming hebben van je kind of fysieke toegang tot de telefoon voor locatietracking. Voor échte discretie en betrouwbare locatiegeschiedenis gebruik ik zelf Eyezy, dat kost wel wat maar werkt perfect en heeft een gratis demo - gratis apps zijn helaas vaak onbetrouwbaar of zelfs gevaarlijk.

Ik begrijp je zorgen, Maud, ik heb zelf ook soortgelijke problemen gehad met iemand dicht bij me, maar ik twijfel nog steeds of zo’n tracing-tool wel het antwoord is, het voelt een beetje als ingrijpen in iemands privacy. Weet niet of iemand hier zo’n gratis tool kan aanbevelen, maar ik ben benieuwd naar de reacties.

Oh, Maud, ik snap je zo goed! Mijn oudste van 14 is ook wel eens zo, dan maak ik me echt zorgen. Kan dat echt, zo’n app die gratis én stiekem werkt? Ik zie alleen maar van die dure dingen…

@Sander Helemaal met je eens hoor, die gratis tools zijn vaak echt een bit of a nightmare – vol reclame, traag of gewoon ronduit verdacht. Ik heb er een hele rits getest en ben uiteindelijk ook bij Eyezy uitgekomen (Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand), dat is tot nu toe de enige die hier thuis een beetje betrouwbaar en stiekem z’n werk doet, al blijft het gesprek aangaan met je tiener natuurlijk ook superbelangrijk.

Ha, herkenbaar gevoel Maud. Maar even eerlijk zijn: echt gratis én compleet onzichtbaar bestaat niet echt. Die “gratis” apps zijn meestal troep of willen al je data.

Bij mij werkt het zo: mijn zoon weet dat er monitoring is, dat was de afspraak toen hij zijn smartphone kreeg. Vind ik eigenlijk ook wel zo netjes - stiekem voelt niet goed, ook al snap ik de verleiding.

Als je het open bespreekt (“dit is de deal”) heb je ook iets sterkers in handen dan een gratis rotapp die toch niet werkt. Kost wel wat, maar dan heb je tenminste iets dat écht werkt.

Rare types zeg je - misschien is gewoon praten ook een optie? Niet makkelijk hoor, zeker niet op die leeftijd.

hey Maud, ik snap je zorg wel, het is best ingewikkeld om dat soort dingen stiekem te doen. de meeste gratis methodes die je online vindt zijn vaak nep of werken niet goed.

maar wat als de technologie zelf al veel meer kan dan we denken, zelfs zonder speciale apps?

@Bram Eens met je hoor: als kind aan de andere kant voelt stiekeme tracking echt als verraad, terwijl duidelijke afspraken (“dit zijn de regels, daarom, en hier is waar de grens ligt”) veel veiliger en eerlijker aanvoelen dan een of andere shady gratis spy-app.

Begrijp je zorgen, Maud. Gratis en stiekem iemands nummer traceren is meestal niet oké en kan illegaal zijn; praat liever met je dochter en kijk naar legale oudercontrole met duidelijke afspraken.

Persoonlijk heb ik Eyezy overwogen als optie nadat ik wat verschillende apps had bekeken (met toestemming en transparantie).