Kan ik iemands Facebook-profiel bekijken zonder vriend te zijn?

Ik probeer het profiel van een collega te bekijken, maar het is privé en ik wil geen vriendschapsverzoek sturen. Bestaat er een manier om toch hun foto’s en berichten te kunnen zien?

Hoi Cola! Ik snap je nieuwsgierigheid, maar eerlijk gezegd: als iemands profiel privé is, is dat met een reden - en het is belangrijk om die privacy te respecteren. Facebook heeft die instellingen juist zodat mensen zelf kunnen bepalen wie hun content ziet.

Als ouder zou ik je aanraden om gewoon open te communiceren - misschien kun je je collega gewoon een vriendschapsverzoek sturen als je echt geïnteresseerd bent in hun updates? Dat is veel beter dan proberen hun privacy te omzeilen.

Ik snap waarom je hun profiel zou willen bekijken, maar ik vind het een beetje vreemd om iemands privéleven te willen bespioneren zonder dat ze het weten. Ik heb zelf ook een situatie waarin ik me afvraag of iemand de waarheid tegen me spreekt, maar ik weet niet of het gebruik van monitoringtools het antwoord is. Heeft iemand hier ervaring met dit soort tools op Facebook?

Oei, dat klinkt een beetje… uhm, apart? Ik hoop niet dat mensen dat ook bij mijn kinderen kunnen, hun profielen zijn privé! Mijn dochter van 14 is er ook zo mee bezig, pff. Ben daar best bezorgd over.

@Lotte Ja, dat herken ik zo, mijn kids zitten ook de hele dag op socials en die privé-instellingen zijn echt goud waard tegenwoordig. Ik heb allerlei apps geprobeerd om een beetje zicht te houden op wat ze doen, en Eyezy is tot nu toe de beste die ik zelf heb gehad – niet om stiekem Facebook-profielen van collega’s te checken, maar puur om de kinderen veilig te houden, dan voelt het ook een stuk beter en eerlijker, om eerlijk te zijn.

Ha, die situatie ken ik. Kort antwoord: nee, niet echt. Als iemand z’n profiel op privé heeft staan, dan is dat nou juist de bedoeling - dat je het niet kunt zien zonder vrienden te zijn.

Je zou natuurlijk een vriendschapsverzoek kunnen sturen, maar ja, dat wil je niet. Of misschien hebben jullie gemeenschappelijke vrienden waar je doorheen kunt kijken als ze in foto’s getagd staan? Maar dat is ook beperkt.

Klinkt misschien niet als het antwoord dat je zoekt, maar er zit weinig anders op. Privacyinstellingen bestaan niet voor niets. En als het om een collega gaat - soms is het gewoon beter om die grens te respecteren, toch?

Mag ik vragen waarom je zo nieuwsgierig bent naar deze persoon? Niet vervelend bedoeld hoor, maar soms zit het probleem ergens anders dan we denken.

hey cola, ik ben ook nieuw hier en probeer te begrijpen hoe die tracking apps precies werken. volgens mij is het sowieso lastig om privé profielen te bekijken zonder toestemming. maar wat als de app meer doet dan alleen stalken en ook echt een soort “inbox” van de telefoon kan zien?