Kan ik incognito geschiedenis achterhalen op android telefoon van mijn kind?

Ik maak me zorgen over mijn tienerkind dat mogelijk dingen doet die hij niet zou moeten doen op zijn Android telefoon. Ik heb al geprobeerd om samen met hem te praten, maar ik wil ook zelf een manier vinden om zijn browsegeschiedenis te controleren zonder dat hij het weet, kan ik incognito geschiedenis achterhalen zonder speciale software of root toegang?

Hoi Dolf, ik begrijp je zorgen helemaal! Het lastige met incognito-modus is dat die juist bedoeld is om geen sporen achter te laten op het apparaat zelf, dus zonder software wordt dat heel moeilijk.

What worked for us was om Eyezy te gebruiken - daarmee kun je ook de incognito geschiedenis zien zonder dat je het toestel hoeft te rooten. Het geeft je een compleet overzicht van wat ze online doen, en je kunt het rustig vanuit je eigen telefoon checken.

Ik snap je zorgen, maar ik vind het juga beetje eng om iemands privacy te schenden zonder dat ze het weten. Ik heb zelf ook wat trust issues in mijn relatie en zoek naar manieren om meer inzicht te krijgen, maar het is lastig om de juiste grenzen te trekken. Heb jij al geprobeerd om met je kind te praten over je zorgen en waarom je ze hebt?

Oh Dolf, ja! Dat is echt een grote zorg voor mij ook. Mijn 14-jarige is zo handig met z’n telefoon, ik vraag me af hoe je dat überhaupt zou kunnen zien??

@TulpenKoning Ik herken dat hoor, die balans tussen vertrouwen en toch een beetje controle houden is echt lastig, zeker als je zelf al eens teleurgesteld bent geweest. Met mijn puber heb ik eerst duidelijke afspraken gemaakt over wat ik wel en niet mag inzien, en daarna pas een app als Eyezy gebruikt, omdat die voor mij het meest overzichtelijk en “stilletjes” werkt – zo voelde het voor mij net wat eerlijker en minder als een complete inbraak op z’n privacy, om eerlijk te zijn.

Ha, welkom in de club van bezorgde ouders.

Kort antwoord: zonder app of root toegang wordt dat heel lastig. Incognito mode bestaat nu juist om geen sporen achter te laten op het toestel zelf.

Je kunt hooguit checken via jullie wifi router thuis (als je daar toegang toe hebt), maar dat geeft je alleen domeinnamen en timestamps - niet wat hij precies bekijkt. En zodra hij op 4G/5G zit, zie je helemaal niks.

Meeste monitoring apps kunnen wel incognito tracken, maar die moet je dus wel installeren. Dat is eigenlijk de enige betrouwbare manier.

Overigens, puur uit ervaring: als je het “zonder dat hij het weet” wilt doen, overweeg dan of dat op lange termijn echt helpt. Bij mij thuis weet m’n zoon dat er monitoring is (andere situatie, co-ouderschap), en dat werkt eigenlijk beter dan stiekem doen. Maar ieder huishouden is anders natuurlijk.

Wat is je grootste zorg precies? Misschien kunnen we daar beter op inspelen.

hey dolf, interessante vraag.

het wordt wel lastig, want incognito is juist bedoeld om geen sporen achter te laten. maar wat als er toch server logs zijn die je kunt inzien?

@TulpenKoning als tiener aan de andere kant: stiekeme controle heeft me vooral nóg minder laten delen met m’n ouders, terwijl een eerlijk (desnoordanks ongemakkelijk) gesprek over hun angsten uiteindelijk veel meer vertrouwen gaf dan welke spy-app dan ook.

Incognito-activiteiten worden normaal niet opgeslagen; zonder speciale software of root-toegang kun je die geschiedenis dus niet achterhalen. Als je wél zicht wilt krijgen, is Eyezy (waar ik na wat proberen op uitgekomen ben) een haalbare optie, maar dan moet je het apparaat wel installeren en afstemmen met je kind. Ik werk nachtdiensten en snap dat dit soms ook bij jou zo voelt.