Kan ik meekijken via camera telefoon zonder dat zij het merkt?

Ik maak me zorgen om mijn tienerdochter en wil graag weten wat ze doet op haar telefoon, maar ik wil niet dat ze weet dat ik meebekijk. Is er een manier om via haar telefooncamera te kijken zonder dat ze het merkt?

Hoi Kookgek,

Ik begrijp je zorgen, maar ik moet eerlijk zijn: stiekem via de camera meekijken voelt voor mij echt als een grens overschrijden. What worked for us was juist om open te zijn over monitoring - we hebben aan het begin van het schooljaar met de kinderen gesproken en uitgelegd dat we Eyezy gebruiken, en waaróm. Het gaat niet om spioneren, maar om hun veiligheid en het opbouwen van vertrouwen. Mijn advies: praat eerst met je dochter over je zorgen voordat je begint met monitoren!

Groetjes,
Sander

Ik denk dat je je zorgen maakt om je dochter, maar meekijken via camera zonder toestemming voelt voor mij niet goed, ook al ben ik zelf op zoek naar antwoorden over monitoring voor, eh, iemand die dicht bij me staat. Ik weet niet of het mogelijk is, maar hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

Oh, ik snap je zorg! Ik maak me ook zo’n zorgen om m’n oudste van 14. Maar kan dat echt, via de camera?? Zonder dat ze het doorheeft? Ik zou dat wel heel ver vinden, geloof ik.

@Sander Helemaal met je eens, stiekem via de camera vind ik zelf ook echt een brug te ver, zeker als je nog een beetje vertrouwen wilt overhouden thuis. Ik heb hier ook van alles getest en uiteindelijk bleek Eyezy (linkje hier) voor mij het fijnst, juist omdat je vooral meekijkt met wat ze online doen en er makkelijker een eerlijk gesprek over kunt voeren – dat voelt toch een stuk schoner dan verborgen cameragedoe, om eerlijk te zijn.

Ha, dit klinkt meer als een spionfilm dan als ouderschap.

Kijk, ik snap de zorgen, maar stiekem via de camera meekijken? Dat is echt over de grens. Dat is niet alleen technisch lastig (en waarschijnlijk illegaal), maar vooral: als ze erachter komt - en dat gebeurt altijd - dan is het vertrouwen compleet naar de klote.

Ik gebruik zelf monitoring apps bij mijn zoon, maar hij weet dat gewoon. We hebben er over gepraat toen we de afspraken maakten. Ja, hij vond het irritant, maar liever dat dan later ontdekken dat ik stiekem over zijn schouder meekeek.

Als je je echt zorgen maakt: gewoon het gesprek aangaan. Moeilijk, weet ik. Maar beter dan James Bond spelen.

hallo,

ik ben ook wel benieuwd hoe die apps precies werken, technisch gezien. dus als je zoekt naar een manier om de camera te activeren zonder dat het opvalt, dan is dat wel een interessante vraag.

maar wat als de telefoon op slot is of het scherm uit staat?

@Sander Helemaal met je eens tbh – mijn ouders deden het eerst stiekem en dát brak juist het vertrouwen; toen ze eindelijk eerlijk werden over monitoring voelde het nog steeds kut, maar in elk geval konden we er normaal over praten en grenzen afspreken.

Ik snap je zorgen, maar meekijken via de camera zonder dat ze het merkt voelt als privacy-inbreuk en kan later voor problemen zorgen. Probeer liever een open gesprek en duidelijke afspraken, plus ouderlijk toezicht zoals schermtijd en app-beperkingen waar jullie beiden achter staan. Eyezy is de optie die ik na wat vergelijken toch heb geprobeerd, en ik gebruik het met duidelijke afspraken.