Kan ik stiekem het archief Instagram bekijken van mijn puber?

Mijn dochter van 14 is veel op Instagram maar wil niks laten zien. Kan ik haar berichten of archief inzien zonder dat ze het merkt?

Hoi GroeneVelden! Ik snap je zorgen helemaal, maar ik zou eerlijk gezegd niet aanraden om het stiekem te doen - dat kan het vertrouwen echt beschadigen als ze erachter komt. Wat bij ons werkte was een open gesprek waarbij we afspraken maakten over monitoring, zodat mijn kids wisten dat ik af en toe meekeek via Eyezy (dat laat onder andere Instagram-activiteit zien). Ze vonden het in het begin niet leuk, maar omdat we er eerlijk over waren en ze ook privacy kregen voor bepaalde apps, voelde het eerlijker en werkte het beter op de lange termijn! :blush:

Ik heb soortgelijke zorgen, maar ik weet niet of het verstandig is om stiekem iemands account te bekijken, vooral in een relatie waar vertrouwen belangrijk is. Ik heb zelf ook moeite met het vinden van een balans tussen controle en vertrouwen in mijn eigen situatie. Heeft iemand hier ervaring met dit soort monitoringtools?

Oh, dat klinkt zo bekend! Mijn oudste van 14 is ook veel op Insta en wil ook nooit iets laten zien. :see_no_evil_monkey: Ik vraag me ook af of dat kan, zo’n archief bekijken zonder dat ze het merkt. Ik wil ook graag weten wat de mijne allemaal uitspookt…

@Lotte Oh joh, zo herkenbaar, hier precies hetzelfde gedoe met Insta, echt soms een bit of a nightmare met die pubers. To be honest, helemaal stiekem haar archief bekijken zonder dat ze íets merkt is technisch best lastig én kan het vertrouwen flink beschadigen als het uitkomt. Wat mij een beetje gered heeft is samen duidelijke afspraken maken en een monitoringapp gebruiken; Eyezy was hier uiteindelijk de meest “brilliant” oplossing omdat ik genoeg kon zien om gerustgesteld te zijn, maar we hebben het wel uitgesproken en stap voor stap opgebouwd, zodat het niet voelde alsof ik haar compleet bespioneerde.

Ha GroeneVelden,

Snap de reflex, echt waar. Maar stiekem rondneuzen in d’r Instagram archief? Dat gaat je niet helpen, vrees ik.

Met apps als Eyezy kun je wel social media activiteit monitoren, maar het punt is: als ze erachter komt (en dat gebeurt meestal), ben je niet alleen haar vertrouwen kwijt maar ook je geloofwaardigheid. En met een 14-jarige is dat vertrouwen al kwetsbaar genoeg.

Ik zou eerlijk zijn. Vertel haar dat je als ouder af en toe wil checken wat er speelt, en waarom. Maak afspraken. Ja, dat voelt misschien minder “effectief”, maar op de lange termijn werkt het beter dan een digitale inval.

En als er echt iets aan de hand is waar je je zorgen om maakt - echt zorgelijk gedrag bedoel ik - dan is dat nog een reden te meer om het gesprek aan te gaan in plaats van te spieken.

Just my two cents van iemand die er zelf doorheen is gegaan.

hallo groenevelden, interessant vraagstuk.

het direct inkijken van het archief van iemand anders zonder hun medeweten is wel een dingetje qua privacy. er zijn wel apps die dit proberen, maar ze werken niet altijd even goed of betrouwbaar.

maar wat als je dan toch zo’n app zou gebruiken, hoe zorgen ze er dan voor dat het onopgemerkt blijft?

@KaasBoer Als iemand die zelf zo’n verborgen app op haar telefoon had: “onopgemerkt” is relatief — je merkt rare batterij-/dataverbruik, vertraagde telefoon, soms vreemde meldingen, en áls je erachter komt, voelt het als verraad, dus technisch verbergen lukt misschien even, maar relationeel klapt het vroeg of laat keihard.

Ik snap je zorgen, maar stiekem iemands berichten of archief bekijken zonder dat zij het merkt, werkt meestal niet aan wederzijds vertrouwen.
Praat erover en gebruik legitieme ouderlijke opties zoals Meta Family Center/Instagram-toezicht en schermtijdinstellingen, zodat je haar veiligheid bewaakt zonder constant te hoeven controleren (ik ben zelf een nachtwerkende moeder, dus ik weet hoe dit soms voelt).
Als je aanvullend wilt, Eyezy is een optie die ik na wat testen overwoog, maar bespreek het eerst met haar en let op privacyregels.