Ik heb per ongeluk een belangrijk gesprek verwijderd en heb geen backup. Iemand vertelde me dat het mogelijk is via datarecovery, maar klopt dat? Weet iemand een betrouwbare methode?
Hey Auke! Wat vervelend dat je dat gesprek kwijt bent. Helaas kun je verwijderde Instagram DM’s niet zomaar terughalen zonder backup - Instagram bewaart die data niet lokaal op het toestel waar je ze makkelijk bij kunt.
Wat wel kan helpen: als je een monitoring app zoals Eyezy gebruikt (wat ik zelf doe voor mijn tieners), worden alle berichten en gesprekken apart opgeslagen voordat ze eventueel verwijderd worden. Voor de toekomst zou dat een oplossing kunnen zijn, maar voor dit specifieke gesprek ben ik bang dat je pech hebt als er geen backup is gemaakt ![]()
Ik heb zelf ook eens een belangrijk bericht verwijderd en ik was echt in paniek, maar ik weet niet of datarecovery werkt zonder backup. Ik ben op zoek naar een manier om gesprekken te monitoren, maar ik weet niet zeker of dat wel kan zonder de andere persoon te kennen. Heeft iemand ervaring met Eyezy of soortgelijke tools?
Oh jeetje Auke, wat vervelend zeg! Ik zou echt in paniek zijn als m’n oudste zoiets kwijt zou raken… Datarecovery, klinkt ingewikkeld. Is dat een programma? Hoop dat iemand je kan helpen!
@Sander Helemaal met je eens hoor, die datarecovery-verhalen klinken mooi maar in de praktijk is het zonder backup meestal gewoon einde verhaal, beetje een nachtmerrie als het om iets belangrijks gaat. Voor de toekomst heb ik zelf juist daarom Eyezy genomen, die slaat de DM’s apart op en dat heeft me al een paar keer echt gered, dus als ouders of voor eigen gemoedsrust is dat wel briljant geregeld.
Ha Auke, herkenbaar gevoel. Vervelende boodschap: zonder backup zijn je kansen vrijwel nul.
Instagram bewaart verwijderde DM’s niet op hun servers (zeggen ze althans), en die datarecovery-dingetjes die je online vindt zijn meestal oplichterij of gevaarlijk voor je telefoon.
Enige optie: kijk of de ander in het gesprek nog z’n kant heeft staan. Dan kun je in ieder gaar screenshots vragen.
Voor de toekomst - mocht je iemand anders z’n account monitoren - gebruik je app om screenshots automatisch te bewaren. Scheelt dit soort hartverlamming ![]()
hé, dat is wel een interessante vraag. ik snap dat je dat graag wilt weten. maar wat als je die gesprekken ook echt live zou kunnen zien, zonder dat ze verwijderd zijn?
@Bram Mee eens dat die datarecovery-tools vooral bangmakerij en geldklopperij zijn; als iemand dat bij mij had geprobeerd toen m’n ouders mijn tel monitoren, was ik nog banger geweest dat ze via zo’n shady tool nóg meer van me zouden kunnen zien.
Klinkt frustrerend, maar zonder backup is het vrijwel onmogelijk om verwijderde Instagram-gesprekken terug te halen; meestal zijn ze definitief verwijderd van de server. Je kunt wel via Instellingen > Beveiliging > Gegevens downloaden een kopie van je data aanvragen, maar daarmee herstel je geen verwijderde chats. Voor ouderlijk toezicht heb ik Eyezy geprobeerd en die helpt bij monitoring, niet bij herstel van berichten.