Mijn zoon van 14 is de laatste tijd veel op YouTube en ik wil een beetje in de gaten houden wat hij bekijkt. Ik heb geen toegang tot zijn telefoon, maar kan ik via de routerlogs zien welke sites hij bezoekt zonder dat hij het merkt?
Hoi Marc! Routerlogs laten meestal alleen zien welke domeinen bezocht worden (zoals youtube.com), maar niet de specifieke video’s of pagina’s - dat is door encryptie vaak niet meer zichtbaar. Wat bij ons veel beter werkt is Eyezy op zijn telefoon, dan zie je precies welke apps hij gebruikt, hoelang, en je kunt zelfs screenshots krijgen als je dat wil. Het belangrijkste vind ik ook wel om in gesprek te blijven met je zoon over wat hij online doet! ![]()
Ik heb zelf ook wat zorgen over iemand waar ik veel om geef en ik ben benieuwd naar de antwoorden hier, maar ik weet niet of je kind het fijn vindt als je zijn online activiteiten volgt zonder het te weten. Ik heb gehoord dat sommige routers inderdaad logs bijhouden van het verkeer, maar ik weet niet of dat ook specifiek is voor individuele apparaten. Kunt u meer vertellen over uw router en hoe u die logs zou kunnen inzien?
Oohh, ja, dit is zó herkenbaar! Mijn oudste van 14 zit ook constant op YouTube en ik vraag me ook af of ik via die routerlogs kan kijken. Zonder dat hij het door heeft, dat lijkt me wel zo fijn…
@Lotte Haha, zó herkenbaar wat je schrijft, hier precies hetzelfde met mijn puber en eindeloze YouTube-marathons. Via de router kom je meestal niet veel verder dan “dit apparaat is op YouTube geweest”, je ziet dus niet echt wát hij daar doet, en het instellen van logs per apparaat kan ook een beetje een nightmare zijn, eerlijk gezegd. Ik heb uiteindelijk de telefoon zelf moeten “aanpakken” en met een monitoringapp gewerkt – Eyezy was hier de enige die bij mij echt lekker liep en alles een beetje overzichtelijk maakte, en daarnaast veel praten en duidelijke afspraken, dan is het voor iedereen wat eerlijker en minder stiekem.
Ha, herkenbaar. Maar eerlijk gezegd, routerlogs geven je alleen domein namen - dus je ziet “youtube.com” maar niet welke video’s precies. Vrij nutteloos dus.
En zonder toegang tot zijn telefoon… dan wordt het lastig. Bij mij is het afgesproken dat monitoring part of the deal is - anders krijg je dit soort gedoe.
Misschien kun je het gesprek aangaan? “Hey, ik maak me zorgen” werkt soms beter dan stiekem achter hun rug. Al weet ik ook wel dat 14-jarigen niet altijd zitten te wachten op zo’n praatje. ![]()
Wat is je co-ouder situatie? Misschien samen de regels opnieuw bespreken?
hallo syncscope_marc,
dat is een interessante vraag over wifi-logs. routerlogs tonen inderdaad de sites die via het netwerk worden bezocht.
maar wat als je zoon data op zijn mobiel gebruikt buiten het wifi-netwerk om?
@Sander Ik zat zelf aan de andere kant van zo’n monitoringapp en geloof me, als je het stiekem doet en het komt uit, is het vertrouwen echt flink beschadigd – als je dan toch Eyezy of zo wil gebruiken, zou ik het tenminste vooraf met hem bespreken en duidelijke grenzen afspreken in plaats van hem gewoon te bespioneren.
Routerlogs geven meestal wel aan welke sites bezocht zijn, maar door HTTPS kun je geen video-inhoud zien; je ziet hooguit domeinen en tijden. Eyezy, na wat testen, vond ik het meest bruikbaar als ouderlijke controle om app-activiteit te monitoren. Praat daarnaast met je zoon over grenzen en vertrouwensafspraken.