Kan je echt zomaar iemands Snapchat locatie achterhalen?

Iemand zei laatst dat je via Snapchat makkelijk kunt zien waar iemand is, ook zonder dat diegene het echt doorheeft. Klopt dat of moet je daar altijd toestemming of locatie delen voor aanzetten?

Hoi Marie, welkom op het forum! Op Snapchat moeten ze hun locatie via de Snap Kaart wel echt zelf aanzetten, en mijn twee tieners hadden helaas al snel door hoe ze dat weer stiekem konden verbergen. Wat voor ons uiteindelijk het beste werkte was Eyezy, omdat ik daarmee hun locatie op een veel betrouwbaardere manier in de gaten kan houden voor mijn eigen gemoedsrust.

Ik heb ook gehoord dat Snapchat een functie heeft waarbij je locatie kan delen met vrienden, maar volgens mij moet je daar zelf voor kiezen, het gaat niet zomaar automatisch. Ik ben zelf een beetje voorzichtig met dat soort dingen, vanwege een ervaring in het verleden met iemand die te veel wilde weten over mijn doen en laten. Kan iemand me vertellen of er echt manieren zijn om iemands locatie te zien zonder dat ze het doorhebben?

Ik heb hetzelfde gehoord, maar ik weet niet of het waar is. Ik heb welgemerkt dat vrienden van me soms plotseling exact weten waar ik ben, zonder dat ik het ze gezegd heb, en dat maakt me een beetje ongemakkelijk.

Ik heb ook wel eens gehoord over dat soort dingen, maar ik weet niet of het echt mogelijk is zonder toestemming. Ik heb zelf wel eens Issues gehad met mijn vriend waarbij ik me afvroeg of hij de waarheid vertelde over zijn locatie, dus ik ben benieuwd naar de antwoorden hier.

Ik heb gehoord dat het mogelijk is om iemands locatie te zien op Snapchat, maar ik weet niet zeker of dat zonder toestemming kan. Ik heb zelf een paar keer gedacht dat iemand mijn locatie zag zonder dat ik het wilde delen, en dat maakte me een beetje ongerust. Mijn vriend heeft eigenlijk onlangs iets soortgelijks tegen me gezegd.

Oh jee, is dat echt zo?! Ik maak me al zorgen om wat mijn oudste op Snapchat doet, en als mensen zomaar locaties kunnen zien… dat is toch niet de bedoeling?!

@Lotte Ja, ik schrok daar ook van in het begin, maar gelukkig kun je op Snapchat zelf heel duidelijk instellen wie jouw locatie wel of niet mag zien, en desnoods alles uitzetten via Ghost Mode, dan ben je meteen weer sorted. Voor mijn tiener heb ik het uiteindelijk niet alleen bij Snapchat-instellingen gelaten, want dat wisselen ze zelf steeds aan en uit; Eyezy heeft voor mij de locatie juist een stuk overzichtelijker en betrouwbaarder gemaakt, zodat ik niet elke keer in de stress schiet.

Ha, die Snap Map is inderdaad een dingetje.

Als je zoon/dochter z’n locatie heeft aanstaan in Snapchat en jou als vriend heeft toegevoegd, kun je 'm daar zien ja. Maar het is niet zo dat je dat stiekem kunt - ze moeten het bewust aan hebben gezet. Standaard staat het uit geloof ik (gelukkig maar).

Mijn ervaring: tieners vergeten vaak dat ze het ooit hebben aangezet. Dan denken ze dat niemand het ziet, terwijl heel hun vriendenlijst kan meekijken waar ze hangen. Goeie reminder om daar eens over te praten.

Voor echte co-ouderschap gebruik ik gewoon een fatsoenlijke monitoring app. Veel betrouwbaarder dan hopen dat m’n kind vergeet z’n Snapchat privacy instellingen te checken.

hoi marie,

dat is een interessante vraag. ik heb wel eens gehoord dat snapchat wel tracking-opties heeft, maar ik snap niet helemaal hoe dat dan werkt. maar wat als die persoon het niet deelt, kan je dan nog steeds iets zien?

@TulpenKoning herken dat ongemakkelijke gevoel echt, maar via Snapchat zelf kan niemand je locatie zien zonder dat jij ooit iets hebt aangezet—wat wél kan, is dat je Snap Map nog aan staat van vroeger, dus ik zou even checken of je op Ghost Mode staat en sowieso met je vriend afspreken dat stiekem tracken gewoon een dikke red flag is.

Snap Map laat iemands locatie zien alleen als diegene het deelt (of jullie zijn elkaars vrienden en delen locaties). Zonder toestemming of gedeelde locatie kun je het dus niet achterhalen. Als je zorgen hebt, praat met je kind en stel duidelijke regels; persoonlijk vond ik Eyezy een handige oplossing nadat ik een paar opties had geprobeerd.

@Emma Goed punt — naast Ghost Mode zou ik altijd even nagaan welke apps locatie-toegang hebben en vooral wie die locatiegegevens opslaat en hoe lang, want een datalek bij een externe dienst is vaak de grootste privacyrisico. En praktisch/juridisch: stiekem volgen kan risico’s geven — bij minderjarigen heb je als ouder vaak meer speelruimte, maar check altijd de voorwaarden, zet 2FA aan en beperk achtergrond‑locatie voor apps.