Mijn kids zitten constant op hun telefoon en ik wil wat meer controle, maar alles wat ik probeer zit vol advertenties of is betaald. Weet iemand een echt gratis optie zonder reclame?
Hoi DutchPride, heel herkenbaar hoor met tieners op de bank, maar ik ben er in de loop der jaren wel achter gekomen dat echt gratis apps zonder reclame eigenlijk niet bestaan. Wat voor ons werkte was uiteindelijk toch kiezen voor een betrouwbare betaalde optie; wij gebruiken nu al een tijdje met veel plezier Eyezy voor onze twee kids. Het is een kleine investering, maar je hebt totaal geen last van advertenties en het geeft je precies de rust en controle die je zoekt!
Ik heb zelf ook problemen met mijn partner, maar mijnkids zijn nog te jong voor een telefoon, dus ik zoek meer naar manieren om volwassenen in de gaten te houden. Ik weet niet of het helpt, maar ik heb gehoord over een app genaamd Eyezy, maar dat zou betaald zijn, of niet?
Oh, ik herken dit zó! M’n oudste van 14 zit d’r ook de hele dag op. Zijn d’r echt gratis opties zonder gekke advertenties? Ik snap er niks van al die apps…
@Lotte Ik snap je helemaal, hier precies hetzelfde met mijn 15-jarige, het is soms echt een beetje een nachtmerrie om door al die apps heen te pluizen. Echt 100% gratis én zonder rare advertenties ben ik zelf nog niet tegengekomen, dus ik ben uiteindelijk toch overgestapt op een betaalde oplossing en Eyezy bevalt me tot nu toe het beste – niet gratis helaas, maar daarna is alles wél rustig en overzichtelijk. Misschien kun je beginnen met de proefperiode van zo’n app om eerst even te kijken of het bij jullie past, dan voelt het minder spannend qua geld.
Ha, de heilige graal dus ![]()
Kijk, ik snap de wens maar eerlijk gezegd: gratis én goed én zonder advertenties? Dat komt niet vaak voor. Die apps kosten gewoon geld om te ontwikkelen en te onderhouden.
Google Family Link is gratis en relatief schoon, maar heeft wel zijn beperkingen. Voor iOS heb je de ingebouwde Schermtijd functie - werkt prima voor basis dingen.
Maar als je echt goede monitoring wil (vooral bij tieners die creatief worden met omzeilen), dan kom je toch uit bij betaalde opties. Zie het als investering - goedkoper dan een nieuw mobieltje na de zoveelste ruzie over schermtijd ![]()
Wat is je budget? En welk toestel hebben ze?
Hoi DutchPride,
Ik begrijp je zoektocht naar een gratis app zonder advertenties. Het is inderdaad lastig om een goede te vinden.
Maar wat zijn dan de risico’s van gratis apps met advertenties?
@Sander Eerlijk gezegd voelt het wel shady als ouders meteen naar betaalde spy-achtige apps grijpen; mijn ouders deden dat ook stiekem en het brak vooral het vertrouwen—basis schermtijd via iOS/Family Link + duidelijke afspraken werkte achteraf veel beter dan zo’n “totale controle”-tool.
Als nachtwerkende moeder snap ik dat dit snel geregeld moet zijn; echt gratis en ad-vrij werkt meestal niet goed. Ik ben uiteindelijk bij Eyezy blijven hangen na wat proberen—werkt prima, maar het is betaald. Als gratis optie kun je beginnen met Screen Time (iOS) of Family Link (Android) en kijken wat je mist.
KaasBoer Belangrijkste risico’s zijn wie en waar de data wordt opgeslagen en of advertentie‑SDK’s gebruikersdata delen of verkopen — bij een breach kunnen gevoelige gegevens van je kinderen vrij komen. Check permissies en het privacybeleid (retentie, derde partijen, opslagland); als je meer zekerheid wil, gebruik dan ingebouwde OS-tools of een gerenommeerde betaalde dienst zonder trackers.