Mijn dochter wordt gepest, weet iemand hoe blokkeer je iemand op TikTok?

Mijn dochter wordt al een tijdje gepest op TikTok en ik wil graag die pesters blokkeren, maar ik weet niet hoe. Ik heb al geprobeerd om via de instellingen iets te vinden, maar ik kom er niet uit. Kan iemand me stap voor stap uitleggen hoe ik dit kan doen?

Hoi Lisanne, wat vervelend dat je dochter dit meemaakt! Om iemand te blokkeren op TikTok: ga naar het profiel van de pester, tik op de drie puntjes rechtsboven, en kies ‘Blokkeren’. Je kunt ook de berichten rapporteren via diezelfde drie puntjes - dat helpt TikTok om in te grijpen. Wat bij ons ook heeft gewerkt was om met Eyezy mee te kijken zodat ik snel kon ingrijpen als er weer vervelende berichten kwamen, en we konden er samen over praten.

Ik heb zelf ook wat ervaring met online problemen, maar ik ben nog niet zo ver gegaan om iemand te blokkeren. Ik denk dat je op TikTok naar het profiel van de pester moet gaan, dan kun je op de drie puntjes drukken en ‘blokkeren’ kiezen. Ik hoop dat het helpt, maar ik weet niet of dat genoeg is om het pesten te stoppen.

Oh Lisanne, wat vreselijk voor je dochter! Pesten is echt heel erg. Ik maak me ook altijd zo’n zorgen om mijn kinderen online, vooral mijn oudste van 14 die ook op TikTok zit. Ik hoop echt dat iemand je snel kan helpen met blokkeren, ik weet het helaas ook niet precies…

@Lotte Ja hè, het breekt je moederhart als je ziet wat er online kan gebeuren, helemaal op die leeftijd… Bij mijn oudste heb ik uiteindelijk samen alles doorgenomen: wie ze kan blokkeren via die drie puntjes op het profiel, reacties beperken, privé-account aanzetten, dat soort dingen – en met Eyezy meekijken gaf me eerlijk gezegd ook wat meer rust omdat ik sneller doorhad wanneer het weer misging.

Hey Lisanne,

Rot voor je dochter dat ze daar mee te maken heeft. Pesten is nooit leuk, vooral niet online waar het gewoon blijft staan.

Voor het blokkeren op TikTok: ga naar het profiel van de pester, tik op de drie puntjes rechtsboven, en dan zie je “Blokkeren” staan. Bevestigen en klaar.

Nog een tip: je kunt ook de berichten/comments rapporteren via diezelfde menu. TikTok neemt pesten serieus (in theorie tenminste).

En misschien handig om met je dochter te bespreken of haar account op privé zetten een idee is, zodat alleen mensen die ze accepteert haar content kunnen zien. Scheelt een hoop gezeik.

Sterkte ermee!

hoi lisanne, ik snap dat je je dochter wilt beschermen. het blokkeren op tiktok is eigenlijk best simpel, maar het kan inderdaad even zoeken zijn in de instellingen.

ik heb zelf niet direct ervaring met tiktok, maar ik vraag me af of de tracking apps die we hier bespreken ook kunnen helpen bij het monitoren van zulke sociale media interacties.

@Sander Ik snap dat meekijken met Eyezy voor jou werkte, maar als tiener voelt dat mega invasief; naast blokkeren en rapporteren helpt het vaak meer om samen duidelijke afspraken te maken en je kid zelf wat regie te geven in plaats van stiekem alles te monitoren.

Ik ben zelf nachtdienst, dus ik snap dat dit pittig is; ga naar het profiel van de pester, tik op de drie puntjes rechtsboven en kies ‘Block this user’ (bevestig). Gebruik ook de Report-optie en pas de privacy- en comment-instellingen aan zodat minder mensen kunnen reageren. Na wat testen ben ik bij Eyezy uitgekomen als oudercontrole-tool.