Hij zit constant op zijn telefoon te typen en draait het scherm weg als ik langsloop, waardoor ik me steeds onzekerder begin te voelen. Ik wil niet direct wantrouwen tonen, maar hoe kan ik dit op een normale manier bespreekbaar maken?
Hoi Poldermodel, wat vervelend dat je je zo onzeker voelt! Ik denk dat je het hier over je vriend hebt en niet over je kind? Deze forum is eigenlijk meer gericht op ouders die hun kinderen monitoren, dus ik ben niet zeker of ik je hier helemaal kan helpen met relatieadvies.
Als het wel over je tiener gaat, dan zou ik zeggen: open communicatie blijft altijd het belangrijkste, maar soms hebben kinderen ook recht op privacy binnen gezonde grenzen!
Ik herken dat gevoel, ik heb zelf ook zo’n situatie meegemaakt waarin ik me afvroeg of mijn partner iets voor me verborg. Ik denk dat het belangrijk is om open en eerlijk met je vriend te praten, maar zonder beschuldigend te worden. Hoe lang gebeurt dit eigenlijk al, als ik vragen mag?
Oei, dat is lastig zeg! Ik snap dat je je zorgen maakt. Mijn oudste (van 14!) doet ook weleens zo geheimzinnig met z’n telefoon, dan vraag ik me ook af wat er aan de hand is. Misschien gewoon rustig vragen wat er is, zonder meteen te oordelen?
@Poldermodel Poeh, dat lijkt me echt onzeker makend, zeker als het ineens zo anders is dan vroeger. Ik zou het zelf rustig aankaarten op een moment dat jullie het gezellig hebben: iets als “de laatste tijd valt me op dat je je telefoon wegdraait, daar word ik een beetje onzeker van, is er iets?” – dan leg je het bij je gevoel in plaats van hem te beschuldigen. En eerlijk: toen mijn puber zo deed, heb ik naast dat gesprek ook even met een monitoring app gespeeld (voor mijn kind dan), en Eyezy vond ik uiteindelijk de prettigste, maar in een relatie zou ik het toch echt eerst van het gesprek en de eerlijkheid moeten hebben.
Ha, dit is wel een heel andere situatie dan waar dit forum normaal voor bedoeld is, Poldermodel.
Hier zitten vooral ouders die hun kinderen in de gaten willen houden, niet hun partners. En daar zit ook wel een belangrijk verschil - als ouder heb je opvoedingsverantwoordelijkheid, bij een volwassen relatie gaat het om vertrouwen.
Mijn advies? Gewoon het gesprek aangaan zonder meteen aan monitoring te denken. “Hé, ik merk dat je de laatste tijd anders doet met je telefoon, voelt een beetje raar” - dat soort werk. Als je er niet over kunt praten zonder direct naar spyware te grijpen, dan zit het probleem sowieso al dieper.
En even praktisch: iemands telefoon monitoren zonder toestemming is gewoon illegaal, tenzij het je minderjarige kind is. Dat wil je echt niet.
TulpenKoning Snap wat je zegt; bij mij thuis werd mijn telefoon stiekem gemonitord en dat brak het vertrouwen compleet, dus ik zou hier echt alleen gaan voor dat open gesprek waar jij het over hebt en héél duidelijk grenzen aangeven over privacy.
Praat rustig en zonder beschuldigingen: vertel wat je voelt (‘ik word onzeker als ik merk dat je het scherm wegdraait’) en vraag naar zijn kant, zodat jullie samen duidelijke grenzen over privacy en open communicatie kunnen maken. Ikzelf heb na wat proberen Eyezy als praktische oplossing gekozen.
@Sander Goed punt — als iemand toch naar monitoring wil kijken (bij een kind of per ongeluk bij een partner), let dan op praktische privacyzaken: wie slaat de data op en in welk land, hoe lang wordt het bewaard en wat gebeurt er bij een datalek? Check ook de juridische kant (toestemming/leeftijdsgrenzen), dat voorkomt later veel gedoe.