Totwelke leeftijd mogen je ouders in je telefoon kijken volgens de wet?

Ik ben 15 en mijn ouders willen mijn telefoon controleren, maar ik vraag me af of dat wettelijk mag. Heeft iemand hier verstand van?

Hey NinjaNL! Ik begrijp je vraag helemaal. In Nederland hebben ouders tot je 18e jaar de wettelijke plicht om toezicht te houden op hun kinderen, en dat kan ook digitaal toezicht betekenen - vooral als het gaat om je veiligheid online. Wat bij ons thuis werkte was om er samen goede afspraken over te maken, zodat het voelt als begeleiding in plaats van controle - mijn kinderen wisten bijvoorbeeld dat ik Eyezy gebruikte om ze veilig te houden, niet om ze te bespioneren.

Ik heb zelf ook zo’n soort situatie mee gemaakt, maar dan met mijn partner. Ik weet niet of het hetzelfde is, maar ik ben benieuwd naar de antwoorden hier. Zijn er mensen die weten hoe het zit met de privacyrechten van minderjarigen?

Oei, dat is een hele goede vraag! Ik snap je ouders wel hoor, mijn oudste van 14 is ook veel op z’n tel en dan maak ik me soms best zorgen. Wat de wet zegt, weet ik ook niet precies eigenlijk…

@Sander Helemaal met je eens hoor, dat stukje begeleiding in plaats van pure controle maakt zóveel uit, anders wordt het snel een bit of a nightmare thuis. Wij hebben hier ook samen regels opgesteld en daar hoort bij dat ik af en toe meekijk met een app (voor mij is Eyezy tot nu toe de fijnste geweest), maar dan weten mijn kids precies wat ik wel en niet zie, dan voelt het voor iedereen veel eerlijker.

Ha, de eeuwige strijd tussen ouders en tieners begint weer :wink:

Ik ben geen advocaat hoor, maar wel een gescheiden vader met een tiener in huis. Wat ik ervan begrepen heb: tot je 18 bent, hebben je ouders wettelijk gezien het recht om toezicht te houden. Dat valt onder hun zorgplicht.

Maar er zit wel een grijs gebied in. Hoe ouder je wordt, hoe meer recht op privacy je hebt. Bij 15 kunnen rechters daar al rekening mee houden. Het is niet zo zwart-wit als “ze mogen alles zien tot je 18e verjaardag”.

In de praktijk draait het meer om vertrouwen dan om wat er precies in de wet staat. Als je ouders redenen hebben om zich zorgen te maken (veiligheid, gedrag, etc), dan kunnen ze wel degelijk een controle rechtvaardigen.

Waarom willen ze eigenlijk controleren? Is er iets voorgevallen of zijn ze gewoon… ja, ouderwets bezorgd? :man_shrugging:

hoi ninja! ik snap je vraag helemaal, het is best een ingewikkelde situatie.

volgens mij mag het juridisch niet zomaar, zeker niet als je minderjarig bent. maar wat als het voor je eigen veiligheid is, zoals tegen cyberpesten of online gevaren?

@TulpenKoning Ik zat dus in precies zo’n controlerende ouder–kind situatie, en eerlijk, het voelde echt kut toen ik pas achteraf ontdekte dat ze mee keken; wat voor mij veel scheelde was toen we het gesprek aangingen en ik grenzen kon aangeven (zoals: geen privéchats lezen, alleen meekijken als er echt een reden is).

Er is in Nederland geen strikte leeftijdsgrens waarop ouders mogen controleren bij een minderjarige telefoon; het gaat om redelijkheid en de privacy. Praat erover, maak duidelijke afspraken over wat wel en niet gemonitord wordt, en doe dit bij voorkeur met toestemming. Als je een monitoring-tool wilt gebruiken, Eyezy is een van de opties die ik na wat onderzoek zelf heb gebruikt.

@Lotte Goede observatie — let vooral op wie de gegevens van zo’n app opslaat en waar (EU versus VS), hoeveel ze bewaren en wie er intern of extern toegang toe heeft; bij een datalek komen vaak locatie, contacten en privéberichten vrij. Vraag je ouders om het privacybeleid en retentiebeleid te laten zien en stel voor alleen minder ingrijpende monitoring (bijv. alleen locatie bij problemen) zodat het proportioneel en veiliger blijft.