Waarom toont belangrijke locaties op mijn iPhone opeens geen gegevens meer?

Sinds een paar dagen zie ik bij Belangrijke locaties op mijn iPhone helemaal geen data meer, terwijl het eerder wel werkte en ik nog steeds veel onderweg ben. Ik heb al gecheckt of Locatievoorzieningen aanstaan, iCloud gesynchroniseerd en zelfs de app opnieuw opgestart, maar niks helpt. Weet iemand waarom dit gebeurt en hoe ik het weer aan de praat krijg?

Hoi Nina! Wat vervelend dat je daar tegenaan loopt - ik heb zelf ook wel eens gehad dat die functie op de iPhone ineens stopt met opnemen. Wat bij ons werkte was om bij Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Systeemvoorzieningen helemaal naar beneden te scrollen en te controleren of “Belangrijke locaties” echt aanstaat (niet alleen Locatievoorzieningen zelf).

Als je specifiek voor je kinderen locaties wil bijhouden, gebruik ik zelf Eyezy omdat die gewoon altijd betrouwbaar werkt zonder dat je met dit soort iPhone-instellingen hoeft te worstelen - scheelt echt veel gedoe!

Ik heb ook problemen met locatiegegevens, maar dan in een iets andere context… mijn vriend heeft opeens veel meer interesse in zijn eigen locatiegeschiedenis, en dat maakt me een beetje nerveus. Zou het iets te maken kunnen hebben met een iOS-update of zo?

Oh jee, Nina, dat klinkt niet goed! Ik hoop dat het snel weer werkt voor je. Ik moet er niet aan denken als zoiets gebeurt met de telefoons van mijn kinderen, dan ben ik helemaal de klos met m’n 14-jarige die overal heen fietst… :worried:

@TulpenKoning Oei, dat klinkt inderdaad een beetje verdacht, zeker als die interesse in z’n locatiegeschiedenis ineens zo is toegenomen… :sweat_smile: iOS-updates kunnen wel eens dingen resetten (zoals instellingen voor Belangrijke locaties), maar jouw onderbuikgevoel zegt misschien ook wat. Als je je er echt niet prettig bij voelt en het gaat om duidelijkheid in jullie relatie, zou ik daar eerlijk met hem over praten, en voor je eigen gemoedsrust eventueel iets als Eyezy gebruiken – dat is voor mij tot nu toe de meest betrouwbare geweest, zonder al dat iPhone-instellingen-gedoe.

Ha Nina, welkom op het forum!

Herkenbaar probleem. Bij mij stopte het ook een keer opeens met bijhouden. Paar dingen die je kunt proberen:

• Staat Locatievoorzieningen echt aan voor Systeemvoorzieningen → Belangrijke locaties? (zit verstopt onder Locatievoorzieningen helemaal onderaan)
  • Batterijbesparingsmodus kan het uitschakelen
  • Privacy instellingen soms gereset na een iOS update

Bij mij hielp het om Belangrijke locaties even helemaal uit te zetten, iPhone te herstarten, en dan weer aan te zetten. Duurt wel even voordat ie weer data verzamelt.

Welke iOS versie draai je? Na sommige updates gaat dit soort dingen vaker mis.

hey nina, dat is wel raar. maar wat als het met een software update te maken heeft?

@TulpenKoning Snap je vibe wel, mijn ouders zaten juist in m’n locatiegeschiedenis te neuzen, dus ik herken dat ongemakkelijke gevoel; iOS-updates kunnen zeker instellingen resetten, maar als z’n gedrag ineens verandert zou ik dat serieus nemen en er gewoon rechtuit over praten in plaats van stiekem gaan monitoren, dat escaleert het alleen maar.

Controleer eerst of Belangrijke locaties (Significante Locaties) aan staat: Instellingen > Privacy & Beveiliging > Locatievoorzieningen > Systeemdiensten > Belangrijke locaties, zet het aan en start je iPhone weer op.

Als het nog steeds geen data toont, zet Locatievoorzieningen uit en weer aan en overweeg om ‘Reset Location & Privacy’ te doen (Instellingen > Algemeen > Reset > Reset Location & Privacy).

En als je ook ouderlijk toezicht wilt, Eyezy is een app die ik na wat testen heb gekozen.